bron: Follow the money - 26
oktober 12:00 Energiebeleid in
België: laten we er vooral niet om lachen
Zowel Nederland als Duitsland hebben recent hun zorgen geuit over
vermeende veiligheidsproblemen bij de kerncentrales die vlak over de
grens in buurland België staan. Die ongerustheid komt niet uit de lucht
vallen. Dominique Soenens dook voor Apache, het Belgische platform voor
onderzoeksjournalistiek waarmee FTM samenwerkt, in het energiebeleid van
onze zuiderburen en tekende enkele ontnuchterende verhalen op.
Alles keert terug. Net als twee jaar geleden zijn het onzekere
tijden op de energiemarkt, en is het afwachten hoe het loopt met de
energiebevoorrading in ons land. Federaal energieregulator CREG laat
weten dat de energieprijzen in ons land de voorbije weken fors gestegen
zijn. Aanleiding: het uitvallen van kerncentrales in België en
Frankrijk. In België liggen Tihange 1 en 3 en Doel 3 stil voor
onderhoud, ofwel de helft van de nucleaire capaciteit van het land. Dat
zorgt voor nervositeit op de energiemarkt. Zowel de prijzen op korte
termijn als op middellange en lange termijn zijn de voorbije weken
gestegen naar 60 à 70 euro per megawatt uur (MWh). 'Begin dit jaar was
dit nog 35 euro/MWh,' aldus CREG-woordvoerster Annemarie De Vreese.
Machtige bedrijven
Hoe komt het dat België steeds weer met dezelfde problemen
sukkelt? Ronnie Belmans, ceo van Energyville, onderzoekscentrum voor
duurzame en intelligente energie: 'Op federaal niveau is het
energiebeleid huilen met de pet op. Daar is geen enkele visie. De "stop
and go-politiek" rond de kerncentrales, waarbij eerst de gefaseerde
sluiting aangekondigd wordt, om daarna de levensduur toch weer te
verlengen, helpt ons geen stap vooruit. Je ziet bedrijven die investeren
net over de grens en dan op hoogspanningskabels rekenen om het naar hier
te brengen. De meerwaarde wordt gecreëerd in het buitenland, met dank
aan het gebrek aan visie bij ons.'
'We schieten onszelf in de voet door kerncentrales per se te
willen openhouden'
Ook energie-econoom Aviel Verbruggen (Universiteit Antwerpen)
haalt het Belgische energiebeleid onderuit. 'Er zit geen lijn in. Er is
bijna nooit een beleid geweest. Het promoten van hernieuwbare energie in
ons land werd jarenlang geblokkeerd. Er is ooit een minister-president
geweest die me zei, nadat ik een hele uiteenzetting over hernieuwbare
energie had gegeven: “Ik vind dat mooi, maar gaat me dat één stem
opbrengen? Nee, want mensen zijn er niet mee bezig. En weet je hoeveel
stemmen ik er mee ga verliezen? Veel, als je tegen de belangen van
energiebedrijven ingaat.” Dat schetst de gang van zaken in ons land.
Sommige bedrijven hebben een hele grote invloed op de politiek. Het is
nu al verbeterd, met een onafhankelijke regulator, maar toch, dat soort
belangen speelt nog altijd. Wij weten nog altijd niet waar we precies
naartoe gaan met onze kernenergie. Maar dat het er nog altijd is, speelt
niet in ons voordeel. De aanwezigheid van nucleaire energie blokkeert de
ontwikkeling van hernieuwbare energie, zo blijkt uit een recente studie
van Andrew Sterling van Sussex University. We schieten onszelf in de
voet door kerncentrales per se te willen openhouden.'
Verbruggen verwijst ook naar distributienetbeheerder Eandis en de
afgeblazen inkoop van de Chinese energiereus State Grid. 'Dat is een
verhaal van distributie, waar de overheid haar verantwoordelijkheid niet
heeft genomen. De elektriciteitsdistributie moet in handen zijn van een
publiek lokaal bedrijf als je het goed wil organiseren. Daarvoor heb je
geen Chinees bedrijf nodig, vind ik. Zo’n bedrijf kent weinig van de
lokale situatie.' Aviel
Verbruggen, energie-econoom "De elektriciteitsdistributie moet in handen zijn van een publiek lokaal bedrijf als je het goed wil organiseren.
Daarvoor heb je geen Chinees
bedrijf nodig"
Dorpsmentaliteit
Gilbert Eggermont, expert nucleaire veiligheid en energie, heeft
zich geërgerd aan de manier waarop politici handelden in het
Eandis-dossier. Hij heeft het over een dorpsmentaliteit, waarmee je in
ons land geen energiebeleid kan voeren. 'Politici kunnen geen
strategische besluiten meer nemen, beslissingen doordrukken tegen
bepaalde belangen in. Dat is wat politici soms moeten doen: lijnen
uitzetten op lange termijn, ook al wordt er zwaar gelobbyd om een
beslissing een bepaalde richting uit te duwen. Je ziet die crisis ook
heel duidelijk in de nucleaire sector. In België is de overheid
opgesplitst in zeven regeringen, in Europa hebben we 27 nucleaire
autoriteiten. Hoe moet je in zo’n context langetermijnbeslissingen
nemen? En we maken ons zorgen over de technologische kennis die State
Grid zou in handen krijgen, maar we vergeten blijkbaar dat Bekaert
[Belgische staaldraadproducent, red.] en Barco [Belgisch
technologiebedrijf, red.] al heel lang met de Chinezen samenwerken. Ook
met belangrijke technologie.'
'Het spreekt voor zich dat de rekening altijd naar de consument
gaat'
Ronnie Belmans: 'Je ziet die versnippering ook op Belgisch niveau.
Op federaal niveau is er weinig ruimte om een echt beleid te voeren. Je
hebt een zeer warrige politiek rond de kerncentrales. Offshore
windenergie, dat zit bij een minister [voor energie, red.] en een
staatssecretaris [voor de Noordzee, red]. Dat is moeilijk werken. Op
Vlaams niveau wordt er wel goed gewerkt, vind ik. Eerst door Turtelboom,
nu door Tommelein. Maar het is duidelijk dat het slechte beleid op
federaal niveau niet in het voordeel is van de consument.'
'Dat er wordt gelobbyd, dat vind ik normaal,' zegt Belmans nog.
'Noem me één sector waar veel geld mee gemoeid is en waar de belangen
groot zijn, waar er niet gelobbyd wordt. Belangengroepen, op
sectorniveau of lokaal, kunnen stokken in de wielen steken. Maar het
spreekt voor zich dat de rekening altijd naar de consument gaat. Dat
geldt ook voor de verduurzaming van de energie. De consument heeft
daarvoor gekozen, en terecht, maar het zal hem ook geld kosten. Die
meerprijs heeft de politiek lang proberen te verstoppen. Men durfde niet
zeggen waar het op stond, omdat men geen politiek incorrect verhaal
wilde vertellen. Zo werkt het niet. Ze zetten groenestroomcertificaten
in die niet doorgerekend werden. Dat breekt ons nu zuur op. Ik zie maar
één mogelijke oplossing voor de impasse waar we in zitten: dat elke
partij in de energiesector zijn egelstelling verlaat. Maar of dat voor
morgen is, dat weet ik niet.'
Het uitblijven van een energiepact
België staat niet alleen, zegt Aviel Verbruggen. Hij ziet ook op
Europees niveau een falend beleid, waar industriële lobbygroepen meer
gewicht hebben dan wenselijk, ten nadele van groene energie. 'De
Europese Commissie is bezweken onder het gelobby van de machtige
Europese energieconcerns. Het Duitse model willen ze afbreken om plaats
te maken voor hun falende marktexperimenten. In 2014 legde de Commissie
de lidstaten op om innovatieve hernieuwbare technologie niet langer te
steunen volgens het Duitse succesmodel. Ze liet wel torenhoge subsidies
toe voor de versleten techniek van kernreactoren of van biomassa
verstokende centrales.'
'De Europese Commissie is bezweken onder het gelobby van de
machtige Europese energieconcerns'
Zelfs op globaal niveau lukt het niet een consequent beleid te
voeren doordat lobbygroepen die pleiten voor kernenergie veel invloed
hebben, aldus Verbruggen. 'Kijk naar het akkoord van Parijs, lees het
eens goed. De nucleaire lobby heeft ervoor gezorgd dat er in dat akkoord
bijna niets concreets staat. Het enthousiasme over het akkoord is een
mediaspektakel, meer niet. Er staan misschien vier concrete dingen in,
met als vierde punt: het internationaal atoomenergieagentschap heeft een
waarnemende functie bij het topklimaatgebeuren. Dat agentschap voert
promotie voor nucleaire energie. Dan weet je het wel.'
Bovendien speelt het uitblijven van een energiepact, dat de lijnen
op lange termijn uitzet, in de kaart van de nucleaire sector, zegt
Verbruggen: 'Zolang er geen investeringen zijn in nieuwe productie
moeten de kerncentrales openblijven.' Ook Luc Barbé, energiespecialist
bij Groen, waarschuwt daarvoor. De kostprijs dreigt op te lopen, omdat
verouderde centrales onbetrouwbaarder zijn en meer onderhoud vragen.
Maar juist omwille van de grote belangen lijkt een energiepact volgens
verschillende waarnemers een moeilijke zaak. |