Verdrag tot
instelling van het Europees Stabiliteits Meganisme
|
|
VERDRAG TOT
INSTELLING VAN HET EUROPEES STABILITEITSMECHANISME TUSSEN HET KONINKRIJK
BELGIË, DE BONDSREPUBLIEK DUITSLAND, DE REPUBLIEK ESTLAND, IERLAND, DE
HELLEENSE REPUBLIEK, HET KONINKRIJK SPANJE, DE FRANSE REPUBLIEK, DE
ITALIAANSE REPUBLIEK, DE REPUBLIEK CYPRUS, HET GROOTHERTOGDOM LUXEMBURG,
MALTA, HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN, DE REPUBLIEK OOSTENRIJK, DE
PORTUGESE REPUBLIEK, DE REPUBLIEK SLOVENIË, DE SLOWAAKSE REPUBLIEK EN DE
REPUBLIEK FINLAND
|
|
DE
VERDRAGSLUITENDE PARTIJEN, het Koninkrijk België, de Bondsrepubliek
Duitsland, de Republiek Estland, Ierland, de Helleense Republiek, het
Koninkrijk Spanje, de Franse Republiek, de Italiaanse Republiek, de
Republiek Cyprus, het Groothertogdom Luxemburg, Malta, het Koninkrijk
der Nederlanden, de Republiek Oostenrijk, de Portugese Republiek, de
Republiek Slovenië, de Slowaakse Republiek en de Republiek Finland (de
"lidstaten van de eurozone" of "ESM-leden");
VASTBESLOTEN de financiële stabiliteit van de eurozone te waarborgen;
HERINNEREND AAN de op 25 maart 2011 aangenomen conclusies van de
Europese Raad betreffende de instelling van een Europees
stabiliteitsmechanisme;
|
OVERWEGENDE
HETGEEN VOLGT:
|
(1) De Europese
Raad heeft op 17 december 2010 overeenstemming bereikt over de noodzaak
voor de lidstaten van de eurozone een permanent stabiliteitsmechanisme
in te stellen. Dit Europees Stabiliteitsmechanisme ("ESM") zal de taken
overnemen die momenteel door de Europese Faciliteit voor financiële
stabiliteit ("EFSF") en het Europees financieel stabilisatiemechanisme
("EFSM") worden vervuld bij het verstrekken, indien nodig, van
financiële bijstand aan lidstaten van de eurozone.
(2) Op 25 maart 2011 heeft de Europese Raad Besluit 2011/199/EU tot
wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de
Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de
lidstaten die de euro als munt hebben1 vastgesteld waarbij aan artikel
136 het volgende lid wordt toegevoegd: "De lidstaten die de euro als
munt hebben kunnen een stabiliteitsmechanisme instellen dat geactiveerd
wordt indien dat onontbeerlijk is om de stabiliteit van de eurozone in
haar geheel te waarborgen. De verlening van financiële steun, indien
vereist, uit hoofde van het mechanisme zal aan stringente voorwaarden
gebonden zijn.".
(3) Om de doeltreffendheid van de financiële bijstand te verhogen en het
risico op financiële besmetting te voorkomen, zijn de staatshoofden dan
wel regeringsleiders van de lidstaten die de euro als munt hebben op 21
juli 2011 overeengekomen "[het ESM] flexibeler te maken, verbonden met
passende conditionaliteit".
(4) De strikte inachtneming van het kader van de Europese Unie, het
geïntegreerde macro-economische toezicht, en met name het stabiliteits-
en groeipact, het kader voor macro-economische onevenwichtigheden en de
regels inzake de economische governance van de Europese Unie, moet de
eerste verdedigingslinie blijven tegen vertrouwenscrises die de
stabiliteit van de eurozone aantasten.
(5) Op 9 december 2011 zijn de staatshoofden dan wel regeringsleiders
van de lidstaten die de euro als munt hebben overeengekomen stappen te
zetten in de richting van een sterkere economische unie met inbegrip van
een begrotingspact en een versterkte coördinatie van het economische
beleid die moet worden uitgevoerd middels een internationale
overeenkomst, het Verdrag inzake stabiliteit, coördinatie en governance
in de economische en monetaire unie ("VSCG"). Het VSCG zal bijdragen aan
de ontwikkeling van engere coördinatie in de eurozone om te zorgen voor
een volgehouden, degelijk en krachtig beheer van de openbare financiën
en richt zich zodoende op een van de belangrijkste bronnen van
financiële instabiliteit. Het Verdrag en het VSCG vullen elkaar aan in
het bevorderen van budgettaire verantwoordelijkheid en solidariteit in
de economische en monetaire unie. Onderkend en afgesproken wordt dat het
verlenen van financiële bijstand in het kader van nieuwe programma's uit
hoofde van het ESM, vanaf 1 maart 2013, zal afhangen van de ratificatie
van het VSCG door het betrokken ESM-lid en, bij het verstrijken van de
in artikel 3, lid 2, VSCG bedoelde omzettingstermijn, van het naleven
van de voorschriften van dat artikel.
6) Gezien de sterke verwevenheid van de eurozone kunnen ernstige
risico's voor de financiële stabiliteit van de lidstaten die de euro als
munt hebben, de financiële stabiliteit van de eurozone als geheel in
gevaar brengen. Daarom kan het ESM stabiliteitssteun verstrekken op
basis van stringente voorwaarden die passend zijn voor het gekozen
financiële-bijstand-instrument, indien zulks onontbeerlijk is om de
financiële stabiliteit van de eurozone als geheel en van de lidstaten
ervan te waarborgen. Het aanvankelijke maximale leningvolume van het ESM
is vastgesteld op 500 000 miljoen EUR, met inbegrip van de uitstaande
EFSF-stabiliteitssteun. Voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit
Verdrag zal echter worden nagegaan of het maximale geconsolideerde
leningvolume van het ESM en de EFSF toereikend is. Indien het aangewezen
is, zal het volume door de Raad van gouverneurs van het ESM verhoogd
worden, overeenkomstig artikel 10, bij de inwerkingtreding van dit
Verdrag.
(7) Alle lidstaten van de eurozone worden ESM-leden. Wanneer een
lidstaat van de Europese Unie toetreedt tot de eurozone, dient hij een
ESM-lid te worden, met alle rechten en verplichtingen welke met die van
de Verdragsluitende partijen overeenstemmen.
(8) Het ESM zal bij het verstrekken van stabiliteitssteun zeer nauw met
het Internationaal Monetair Fonds ("IMF") samenwerken. Er zal naar
actieve deelname van het IMF worden gestreefd, zowel op technisch als op
financieel niveau. Van een lidstaat van de eurozone die om financiële
bijstand van het ESM verzoekt, wordt verwacht dat hij, steeds als dit
mogelijk is, een soortgelijk verzoek tot het IMF richt.
(9) Lidstaten van de Europese Unie die niet de euro als munt hebben
("lidstaten van buiten de eurozone") die, naast het ESM, op ad-hocbasis
aan operaties voor stabiliteitssteun aan lidstaten van de eurozone
deelnemen, zullen als waarnemers worden uitgenodigd op de
ESM-vergaderingen waarop deze stabiliteitssteun en het monitoren ervan
worden besproken. Zij krijgen tijdig inzage in alle informatie en worden
op passende wijze geraadpleegd.
(10) Op 20 juni 2011 hebben de vertegenwoordigers van de regeringen van
de lidstaten van de Europese Unie de Verdragsluitende partijen
gemachtigd de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank ("ECB") te
verzoeken de in dit Verdrag vastgestelde taken te vervullen.
(11) In zijn verklaring van 28 november 2010 heeft de Eurogroep gesteld
dat in de voorwaarden van alle nieuwe overheidsobligaties van de
eurozone gestandaardiseerde en identieke collectieve-actieclausules
("CAC's") zullen worden opgenomen, zodat de marktliquiditeit gevrijwaard
blijft. Zoals de Europese Raad op 25 maart 2011 verzocht had, heeft het
Economisch en Financieel Comité de nadere wettelijke regelingen voor het
opnemen van CAC's in overheidsobligaties van de eurozone hun definitieve
vorm gegeven.
(12) In overeenstemming met de IMF-praktijk, dient in uitzonderlijke
gevallen een passende en evenredige betrokkenheid van de private sector
overwogen te worden in gevallen waarin stabiliteitssteun wordt verstrekt
in combinatie met een aantal voorwaarden onder de vorm van een
macro-economisch aanpassingsprogramma.
(13) Net als het IMF zal het ESM stabiliteitssteun verlenen aan
ESM-leden waarvoor de reguliere toegang tot marktfinanciering is
verstoord of dreigt te worden verstoord. De staatshoofden dan wel
regeringsleiders hebben derhalve verklaard dat de ESM-leningen, naar
analogie van de leningen van het IMF, de status van bevoorrechte
crediteur zullen genieten, met dien verstande dat het IMF als
bevoorrechte crediteur een hogere status heeft dan het ESM. Deze status
wordt van toepassing vanaf de datum van inwerkingtreding van dit
Verdrag. Ingeval financiële bijstand door het ESM in de vorm van
ESM-leningen volgt op een op het tijdstip van de ondertekening van dit
Verdrag bestaand Europees programma voor het verlenen van financiële
bijstand, zal het ESM dezelfde anciënniteit genieten als alle andere
leningen en verplichtingen van het ESM-lid dat bijstand ontvangt, met
uitzondering van de IMF-leningen.
(14) De lidstaten van de eurozone steunen gelijkwaardigheid in
crediteurenstatus voor het ESM en andere staten die, in coördinatie met
het ESM, leningen verstrekken op bilateraal niveau.
(15) In de ESM-leningsvoorwaarden voor lidstaten waarvoor een
macro-economisch aanpassings-programma geldt, met inbegrip van de
voorwaarden bedoeld in artikel 40 van dit Verdrag, moeten de
financierings- en operationele kosten van het ESM worden afgedekt; de
voor-waarden dienen aan te sluiten bij de leningsvoorwaarden van de
overeenkomsten inzake financiële bijstand die ondertekend werden tussen
de EFSF, Ierland en de Central Bank of Ireland enerzijds en de EFSF, de
Portugese Republiek en de Banco de Portugal anderzijds.
(16) Geschillen tussen de Verdragsluitende partijen onderling of tussen
de Verdragsluitende partijen en het ESM in verband met de uitlegging en
de toepassing van dit Verdrag, dienen overeenkomstig artikel 273 van het
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie ("VWEU") aan de
rechtsmacht van het Hof van Justitie van de Europese Unie te worden
onderworpen.
(17) Het post-programmatoezicht zal worden uitgeoefend door de Europese
Commissie en de Raad van de Europese Unie binnen het kader dat in de
artikelen 121 en 136 VWEU is vastgelegd,
|
ZIJN OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
|
|
HOOFDSTUK 1
LIDMAATSCHAP EN DOEL
ARTIKEL 1
Oprichting en leden
|
1. Bij dit Verdrag
richten de Verdragsluitende partijen tezamen een internationale
financiële instelling op die de naam "Europees Stabiliteitsmechanisme"
("ESM") draagt.
2. De Verdragsluitende partijen zijn de ESM-leden.
|
ARTIKEL 2
Nieuwe leden
|
1. Het
lidmaatschap van het ESM staat open voor de andere lidstaten van de
Europese Unie vanaf de inwerkingtreding van het overeenkomstig artikel
140, lid 2, VWEU vastgestelde besluit van de Raad van de Europese Unie
tot intrekking van hun derogatie de euro aan te nemen.
2. Nieuwe ESM-leden worden overeenkomstig artikel 44 onder dezelfde
voorwaarden als bestaande ESM-leden tot het ESM toegelaten.
3. Een nieuwe lidstaat die tot het ESM toetreedt na de instelling ervan,
ontvangt aandelen in het ESM in ruil voor zijn kapitaalinbreng, die
wordt berekend overeenkomstig de in artikel 11 bepaalde bijdragesleutel.
|
ARTIKEL 3
Doel
|
Het doel van het
ESM is het vrijmaken van middelen en het verstrekken van
stabiliteitssteun, onder stringente voorwaarden die passend zijn voor
het gekozen financiële-bijstandinstrument, ten gunste van ESM-leden die
te maken hebben met of worden bedreigd door ernstige
financieringsproblemen, indien zulks onontbeerlijk is om de financiële
stabiliteit van de eurozone in haar geheel en van de lidstaten ervan te
vrijwaren. Daartoe wordt het ESM gemachtigd middelen te verwerven door
financiële instrumenten uit te geven, dan wel door financiële of andere
overeenkomsten of regelingen aan te gaan met ESM-leden, financiële
instellingen of andere derden.
|
|
HOOFDSTUK 2
BESTUUR
ARTIKEL 4
Structuren en stemprocedure
|
1. Het ESM heeft
een Raad van gouverneurs en een Raad van bewind, alsmede een directeur
en ander specifiek personeel dat noodzakelijk wordt geoordeeld.
2. De besluiten van de Raad van gouverneurs en de Raad van bewind worden
genomen in onderlinge overeenstemming, met gekwalificeerde meerderheid
van stemmen of met gewone meerderheid van stemmen zoals in dit Verdrag
is gespecificeerd. Voor alle besluiten moet een quorum aanwezig zijn van
tweederde van de stemgerechtigde leden die ten minste tweederde van de
stemrechten vertegenwoordigen.
3. Voor de aanneming van een besluit in onderlinge overeenstemming is
eenparigheid van stemmen vereist van de leden die aan de stemming
deelnemen. Onthoudingen beletten niet dat een besluit in onderlinge
overeenstemming wordt aangenomen.
4. In afwijking van lid 3 wordt gebruik gemaakt van een
spoedstemprocedure indien de Commissie en de ECB beide concluderen dat
als niet dringend een besluit tot verlening of tenuit-voerlegging van
financiële bijstand, zoals gedefinieerd in de artikelen 13 tot en met
18, wordt vastgesteld, zulks de economische en financiële duurzaamheid
van de eurozone in gevaar kan brengen. Voor de aanneming van een besluit
in onderlinge overeenstemming door de Raad van gouverneurs als bedoeld
in artikel 5, lid 6, onder f) en g), en de Raad van bewind volgens die
spoedprocedure is een gekwalificeerde meerderheid van 85% van de
uitgebrachte stemmen vereist.
Indien gebruik wordt gemaakt van de in de eerste alinea bedoelde
spoedprocedure, gebeurt een overdracht van het reservefonds en/of het
volgestorte kapitaal naar een noodreservefonds om een buffer te vormen
die specifiek als doel heeft de risico's die voortkomen uit de uit
hoofde van die spoedprocedure verleende financiële steun af te dekken.
De Raad van bewind kan besluiten het noodreservefonds af te schaffen en
de inhoud ervan weer aan het reservefonds en/of het volgestorte kapitaal
over te dragen.
5. Voor de aanneming van een besluit met gekwalificeerde meerderheid van
stemmen is 80% van de uitgebrachte stemmen vereist.
6. Voor de aanneming van een besluit met gewone meerderheid van stemmen
is een meerderheid van de uitgebrachte stemmen vereist.
7. De stemrechten van elk ESM-lid welke door een door dit ESM-lid
aangestelde persoon of diens vertegenwoordiger in de Raad van
gouverneurs of de Raad van bewind worden uitgeoefend, zijn gelijk aan
het aan het betrokken lid toegewezen aantal aandelen in het
maatschappelijk kapitaal van het ESM zoals vermeld in bijlage II bij dit
Verdrag.
8. Ingeval een ESM-lid verzuimt een deel van het bedrag te betalen dat
het verschuldigd is uit hoofde van de krachtens de artikelen 8, 9 en 10
op hem rustende verplichtingen in verband met volgestorte aandelen of
opvragingen van kapitaal, dan wel uit hoofde van de krachtens de
artikelen 16 of 17 op hem rustende verplichtingen in verband met de
terugbetaling van de financiële bijstand, is het betrokken ESM-lid,
zolang dat verzuim voortduurt, niet gerechtigd zijn stemrechten uit te
oefenen. De stemmingsdrempels worden dienovereenkomstig herberekend.
|
|
ARTIKEL 5
Raad van gouverneurs
|
1. Elk ESM-lid
benoemt een gouverneur en een plaatsvervangend gouverneur. Deze
benoemingen zijn te allen tijde herroepbaar. De gouverneur is een lid
van de regering van dit ESM-lid en draagt verantwoordelijkheid voor
financiën. De plaatsvervangend gouverneur is volledig bevoegd om namens
de gouverneur op te treden wanneer deze niet aanwezig is.
2. De Raad van gouverneurs besluit ofwel te worden voorgezeten door de
voorzitter van de Eurogroep, als bedoeld in Protocol (nr. 14)
betreffende de Eurogroep dat aan het Verdrag betreffende de Europese
Unie en aan het VWEU is gehecht, ofwel om uit zijn leden een voorzitter
en een vicevoorzitter te kiezen voor een periode van twee jaar. De
voorzitter en de vicevoorzitter kunnen worden herverkozen. Er wordt
onverwijld een nieuwe verkiezing georganiseerd indien de zittende
voorzitter of vicevoorzitter niet langer de vereiste functie bekleedt om
als gouverneur te worden aangewezen.
3. Het lid van de Europese Commissie belast met economische en monetaire
zaken en de president van de ECB, alsook de voorzitter van de Eurogroep
(indien hij niet de voorzitter van de Raad van gouverneurs of een
gouverneur is), mogen aan de vergaderingen van de Raad van gouverneurs
deelnemen als waarnemers.
4. Ook vertegenwoordigers van lidstaten van buiten de eurozone die,
naast het ESM, op ad-hocbasis aan operaties voor stabiliteitssteun aan
een lidstaat van de eurozone deelnemen, worden als waarnemers
uitgenodigd op de vergaderingen van de Raad van gouverneurs waarop deze
stabiliteitssteun en het monitoren ervan worden besproken.
5. Andere personen, zoals onder meer vertegenwoordigers van instellingen
of organisaties, zoals het IMF, kunnen door de Raad van gouverneurs op
ad-hocbasis worden uitgenodigd om vergaderingen bij te wonen als
waarnemers.
6. De Raad van gouverneurs neemt in onderlinge overeenstemming de
volgende besluiten:
a) om het noodreservefonds af te schaffen en de inhoud ervan weer aan
het reservefonds en/of het volgestorte kapitaal over te dragen, in
overeenstemming met artikel 4, lid 4;
b) om nieuwe aandelen uit te geven tegen andere voorwaarden dan a pari
overeenkomstig artikel 8, lid 2;
c) om over te gaan tot de opvragingen van kapitaal overeenkomstig
artikel 9, lid 1;
d) om het maatschappelijk kapitaal te wijzigen en het maximale
leningvolume van het ESM aan te passen overeenkomstig artikel 10, lid 1;
e) om rekening te houden met een mogelijke actualisering van de sleutel
voor de inschrijving op het kapitaal van de ECB overeenkomstig artikel
11, lid 3, en de in bijlage I aan te brengen wijzigingen overeenkomstig
artikel 11, lid 6;
f) om stabiliteitssteun door het ESM te verstrekken, met inbegrip van de
voorwaarden inzake economisch beleid zoals vastgelegd in het in artikel
13, lid 3, bedoelde memorandum van overeenstemming, en om de keuze van
instrumenten en de financiële en andere voorwaarden vast te stellen
overeenkomstig de artikelen 12 tot en met 18;
g) om aan de Europese Commissie mandaat te verlenen om, in overleg met
de ECB, te onder-handelen over de aan elke financiële bijstand verbonden
economische beleidsvoorwaarden overeenkomstig artikel 13, lid 3;
h) om het prijsstellingsbeleid en de prijsstellingsrichtsnoeren voor de
financiële bijstand te wijzigen overeenkomstig artikel 20;
i) om de lijst van financiële-bijstandinstrumenten die door het ESM
kunnen worden gebruikt te wijzigen overeenkomstig artikel 19;
j) om de uitvoeringsregels van de overdracht van EFSF-steun aan het ESM
vast te stellen overeenkomstig artikel 40;
k) om de aanvraag tot toetreding tot het ESM door nieuwe leden goed te
keuren overeenkomstig artikel 44;
l) om aanpassingen aan dit Verdrag aan te brengen als rechtstreeks
gevolg van de toetreding van nieuwe leden, met inbegrip van de
wijzigingen die in de verdeling van het kapitaal onder de ESM-leden
moeten worden aangebracht, en de berekening van deze verdeling als
rechtstreeks gevolg van de toetreding van een nieuw lid tot het ESM
overeenkomstig artikel 44; en
m) om aan de Raad van bewind de in dit artikel opgesomde taken te
delegeren.
7. De Raad van gouverneurs neemt met gekwalificeerde meerderheid van
stemmen de volgende besluiten:
a) om de gedetailleerde technische voorwaarden voor de toetreding van
een nieuw lid tot het ESM overeenkomstig artikel 44 te bepalen;
b) om te worden voorgezeten door de voorzitter van de Eurogroep dan wel
om met gekwali-ficeerde meerderheid van stemmen de voorzitter en de
vicevoorzitter van de Raad van gouverneurs te kiezen overeenkomstig lid
2;
c) om de organisatievoorschriften van het ESM en het reglement van orde
van de Raad van gouverneurs en de Raad van bewind (waarin het recht is
opgenomen om comités en onder-steunende organen op te richten) vast te
leggen overeenkomstig lid 9;
d) om de lijst van activiteiten die onverenigbaar zijn met de functie
van bewindvoerder of plaatsvervangend bewindvoerder vast te stellen
overeenkomstig artikel 6, lid 8;
e) om de directeur te benoemen en diens ambtstermijn te beëindigen
overeenkomstig artikel 7;
f) om andere fondsen in te stellen overeenkomstig artikel 24;
g) betreffende de te ondernemen acties om een schuld van een ESM-lid
terug te vorderen overeenkomstig artikel 25, leden 2 en 3;
h) om de jaarrekening van het ESM goed te keuren overeenkomstig artikel
27, lid 1;
i) om de leden van het auditcomité te benoemen overeenkomstig artikel
30, lid 1;
j) om de externe auditors te aanvaarden overeenkomstig artikel 29;
k) om de immuniteit van de voorzitter van de Raad van gouverneurs, een
gouverneur, een plaatsvervangend gouverneur, een bewindvoerder, een
plaatsvervangend bewindvoerder of de directeur op te heffen
overeenkomstig artikel 35, lid 2;
l) om het op het ESM-personeel toepasselijke belastingregime vast te
stellen overeenkomstig artikel 36, lid 5;
m) betreffende een geschil overeenkomstig artikel 37, lid 2; en
n) alle andere noodzakelijke besluiten waarin dit Verdrag niet
uitdrukkelijk voorziet.
8. De voorzitter roept de vergaderingen van de Raad van gouverneurs
bijeen en zit deze voor. De vicevoorzitter zit deze vergaderingen voor
wanneer de voorzitter niet kan deelnemen.
9. De Raad van gouverneurs stelt zijn reglement van orde en de
organisatievoorschriften van het ESM vast.
|
|
ARTIKEL 6
Raad van bewind
|
1. Elke gouverneur
benoemt één bewindvoerder en één plaatsvervangend bewindvoerder en maakt
daarbij een keuze uit personen die in hoge mate competent zijn in
economische en financiële zaken. Deze benoemingen zijn te allen tijde
herroepbaar. De plaatsvervangend bewindvoerder is volledig bevoegd om
namens de bewindvoerder op te treden wanneer deze niet aanwezig is.
2. Het lid van de Europese Commissie belast met economische en monetaire
zaken en de president van de ECB kunnen elk een waarnemer aanwijzen.
3. Vertegenwoordigers van lidstaten van buiten de eurozone die, naast
het ESM, op ad-hocbasis aan operaties voor financiële bijstand aan een
lidstaat van de eurozone deelnemen, worden ook als waarnemers
uitgenodigd op de vergaderingen van de Raad van bewind waarop deze
financiële bijstand en het monitoren ervan worden besproken.
4. Andere personen, zoals onder meer vertegenwoordigers van instellingen
of organisaties, kunnen door de Raad van gouverneurs op ad-hocbasis
worden uitgenodigd om vergaderingen bij te wonen als waarnemers.
5. De Raad van bewind neemt besluiten bij gekwalificeerde meerderheid
van stemmen, tenzij in dit Verdrag anders is vermeld. Besluiten die
genomen worden op grond van door de Raad van gouverneurs gedelegeerde
bevoegdheden worden vastgesteld in overeenstemming met de in artikel 5,
leden 6 en 7, vastgestelde toepasselijke stemmingsregels.
6. Zonder afbreuk te doen aan de in artikel 5 omschreven bevoegdheden
van de Raad van gouverneurs, draagt de Raad van bewind er zorg voor dat
het ESM wordt beheerd in overeen-stemming met dit Verdrag en met de
organisatievoorschriften van het ESM die door de Raad van gouverneurs
zijn vastgesteld. De Raad van bewind neemt de besluiten waarvoor hij
krachtens dit Verdrag bevoegd is of die door de Raad van gouverneurs aan
hem zijn gedelegeerd.
7. Indien een functie in de Raad van bewind openvalt, wordt deze
onmiddellijk opgevuld overeenkomstig lid 1.
8. De Raad van gouverneurs bepaalt welke activiteiten onverenigbaar zijn
met de functie van bewindvoerder of plaatsvervangend bewindvoerder, de
organisatievoorschriften van het ESM en het reglement van orde van de
Raad van bewind.
|
|
ARTIKEL 7
Directeur
|
1. De directeur
wordt benoemd door de Raad van gouverneurs, die daarbij een keuze maakt
uit kandidaten die de nationaliteit van een ESM-lid hebben, relevante
internationale ervaring bezitten en in hoge mate competent zijn in
economische en financiële zaken. De directeur mag tijdens het bekleden
van zijn functie geen gouverneur, bewindvoerder of plaatsvervanger van
een van beiden zijn.
2. De ambtstermijn van de directeur is vijf jaar. Hij is eenmaal
herbenoembaar. De directeur treedt echter af wanneer de Raad van
gouverneurs zulks besluit.
3. De directeur zit de vergaderingen van de Raad van bewind voor en
neemt deel aan de vergaderingen van de Raad van gouverneurs.
4. De directeur is het hoofd van het personeel van het ESM. Hij is
verantwoordelijk voor de organisatie, de aanstelling en het ontslag van
het personeel overeenkomstig de door de Raad van bewind vast te stellen
personeelsstatuten.
5. De directeur vertegenwoordigt het ESM in rechte en leidt de lopende
zaken van het ESM volgens de aanwijzingen van de Raad van bewind.
|
|
HOOFDSTUK 3
KAPITAAL
ARTIKEL 8
Maatschappelijk kapitaal
|
1. Het
maatschappelijk kapitaal bedraagt 700 000 miljoen EUR. Het is verdeeld
in zeven miljoen aandelen, elk met een nominale waarde van 100 000 EUR,
waarop kan worden inge-schreven volgens de in artikel 11 omschreven en
in bijlage I bepaalde oorspronkelijke bijdrage-sleutel.
2. Het maatschappelijk kapitaal is verdeeld in volgestorte aandelen en
niet-volgestorte aandelen. De oorspronkelijke totale geaggregeerde
nominale waarde van de volgestorte aandelen bedraagt 80 000 miljoen EUR.
De aandelen in het maatschappelijk kapitaal waarop aanvankelijk wordt
ingeschreven, worden uitgegeven a pari. De andere aandelen worden
eveneens a pari uitgegeven, tenzij de Raad van gouverneurs onder
bijzondere omstandigheden besluit deze onder andere voorwaarden uit te
geven.
3. De aandelen in het maatschappelijk kapitaal worden op generlei wijze
verpand of bezwaard en zijn slechts overdraagbaar ingeval de
overdrachten ten doel hebben uitvoering te geven aan aanpassingen in de
in artikel 11 bepaalde bijdragesleutel, waarbij aandelen in die mate
worden overgedragen dat de verdeling van de aandelen met de aangepaste
sleutel overeenkomt.
4. De ESM-leden verbinden er zich hierbij onherroepelijk en
onvoorwaardelijk toe hun bijdrage tot het maatschappelijk kapitaal te
leveren overeenkomstig hun in bijlage I vermelde bijdrage-sleutel. Zij
geven tijdig gevolg aan alle opvragingen van kapitaal overeenkomstig de
in dit Verdrag vastgelegde voorwaarden.
5. De aansprakelijkheid van elk ESM-lid blijft onder alle omstandigheden
beperkt tot zijn aandeel in het maatschappelijk kapitaal tegen de
uitgifteprijs ervan. De ESM-leden zijn niet op grond van hun
lidmaatschap aansprakelijk voor verplichtingen van het ESM. De
verplichting van ESM-leden om overeenkomstig dit Verdrag tot het
maatschappelijk kapitaal bij te dragen, wordt onverlet gelaten door het
feit dat een dergelijk ESM-lid in aanmerking komt voor financiële
bijstand van het ESM of dergelijke bijstand ontvangt.
|
|
ARTIKEL 9
Opvragingen van kapitaal
|
1. De Raad van
gouverneurs kan te allen tijde niet-volgestort maatschappelijk kapitaal
opvragen en een passende termijn vaststellen voor de betaling ervan door
de ESM-leden.
2. De Raad van bewind kan bij besluit met gewone meerderheid van stemmen
niet-volgestort maatschappelijk kapitaal opvragen om het niveau van het
volgestort kapitaal te herstellen wanneer het bedrag van het volgestort
kapitaal als gevolg van de absorptie van verliezen is gedaald tot onder
het in artikel 8, lid 2, vastgelegde niveau, dat door de Raad van
gouverneurs kan worden gewijzigd volgens de procedure van artikel 10, en
een passende termijn vaststellen voor de betaling ervan door de
ESM-leden.
3. De directeur vraagt tijdig niet-volgestort maatschappelijk kapitaal
op wanneer dat nodig is om te vermijden dat het ESM een geplande of
andere betalingsverplichting jegens crediteuren van het ESM niet nakomt.
De directeur stelt de Raad van bewind en de Raad van gouverneurs van een
dergelijke opvraging in kennis. Wanneer een potentieel tekort aan
ESM-middelen wordt vast-gesteld, verricht de directeur deze
opvraging(en) van kapitaal zo spoedig mogelijk teneinde te waarborgen
dat het ESM over voldoende middelen beschikt om de aan crediteuren
verschuldigde betalingen volledig en op tijd te kunnen verrichten. De
ESM-leden verbinden er zich hierbij onherroepelijk en onvoorwaardelijk
toe op verzoek elke door de directeur overeenkomstig dit lid verrichte
opvraging van kapitaal te betalen binnen een termijn van zeven dagen na
ontvangst.
4. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde voorwaarden vast die
gelden voor opvragingen van kapitaal uit hoofde van dit artikel.
|
|
ARTIKEL 10
Wijzigingen in het maatschappelijk kapitaal
|
2. Het
maatschappelijk kapitaal is verdeeld in volgestorte aandelen en
niet-volgestorte aandelen. De oorspronkelijke totale geaggregeerde
nominale waarde van de volgestorte aandelen bedraagt 80 000 miljoen EUR.
De aandelen in het maatschappelijk kapitaal waarop aanvankelijk wordt
ingeschreven, worden uitgegeven a pari. De andere aandelen worden
eveneens a pari uitgegeven, tenzij de Raad van gouverneurs onder
bijzondere omstandigheden besluit deze onder andere voorwaarden uit te
geven.
3. De aandelen in het maatschappelijk kapitaal worden op generlei wijze
verpand of bezwaard en zijn slechts overdraagbaar ingeval de
overdrachten ten doel hebben uitvoering te geven aan aanpassingen in de
in artikel 11 bepaalde bijdragesleutel, waarbij aandelen in die mate
worden overgedragen dat de verdeling van de aandelen met de aangepaste
sleutel overeenkomt.
4. De ESM-leden verbinden er zich hierbij onherroepelijk en
onvoorwaardelijk toe hun bijdrage tot het maatschappelijk kapitaal te
leveren overeenkomstig hun in bijlage I vermelde bijdrage-sleutel. Zij
geven tijdig gevolg aan alle opvragingen van kapitaal overeenkomstig de
in dit Verdrag vastgelegde voorwaarden.
5. De aansprakelijkheid van elk ESM-lid blijft onder alle omstandigheden
beperkt tot zijn aandeel in het maatschappelijk kapitaal tegen de
uitgifteprijs ervan. De ESM-leden zijn niet op grond van hun
lidmaatschap aansprakelijk voor verplichtingen van het ESM. De
verplichting van ESM-leden om overeenkomstig dit Verdrag tot het
maatschappelijk kapitaal bij te dragen, wordt onverlet gelaten door het
feit dat een dergelijk ESM-lid in aanmerking komt voor financiële
bijstand van het ESM of dergelijke bijstand ontvangt.
|
|
ARTIKEL 9
Opvragingen van kapitaal
|
1. De Raad van
gouverneurs kan te allen tijde niet-volgestort maatschappelijk kapitaal
opvragen en een passende termijn vaststellen voor de betaling ervan door
de ESM-leden.
2. De Raad van bewind kan bij besluit met gewone meerderheid van stemmen
niet-volgestort maatschappelijk kapitaal opvragen om het niveau van het
volgestort kapitaal te herstellen wanneer het bedrag van het volgestort
kapitaal als gevolg van de absorptie van verliezen is gedaald tot onder
het in artikel 8, lid 2, vastgelegde niveau, dat door de Raad van
gouverneurs kan worden gewijzigd volgens de procedure van artikel 10, en
een passende termijn vaststellen voor de betaling ervan door de
ESM-leden.
3. De directeur vraagt tijdig niet-volgestort maatschappelijk kapitaal
op wanneer dat nodig is om te vermijden dat het ESM een geplande of
andere betalingsverplichting jegens crediteuren van het ESM niet nakomt.
De directeur stelt de Raad van bewind en de Raad van gouverneurs van een
dergelijke opvraging in kennis. Wanneer een potentieel tekort aan
ESM-middelen wordt vast-gesteld, verricht de directeur deze
opvraging(en) van kapitaal zo spoedig mogelijk teneinde te waarborgen
dat het ESM over voldoende middelen beschikt om de aan crediteuren
verschuldigde betalingen volledig en op tijd te kunnen verrichten. De
ESM-leden verbinden er zich hierbij onherroepelijk en onvoorwaardelijk
toe op verzoek elke door de directeur overeenkomstig dit lid verrichte
opvraging van kapitaal te betalen binnen een termijn van zeven dagen na
ontvangst.
4. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde voorwaarden vast die
gelden voor opvragingen van kapitaal uit hoofde van dit artikel.
|
|
ARTIKEL 10
Wijzigingen in het maatschappelijk kapitaal
|
1. De Raad van
gouverneurs evalueert op gezette tijden en ten minste om de vijf jaar
het maximale leningvolume en de toereikendheid van het maatschappelijk
kapitaal van het ESM. Hij kan besluiten het maatschappelijk kapitaal te
wijzigen en artikel 8 en bijlage II dienovereenkomstig aan te passen.
Dit besluit treedt in werking nadat de ESM-leden de depositaris in
kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale
procedures. De nieuwe aandelen worden aan de ESM-leden toegewezen
volgens de in artikel 11 en bijlage I bepaalde bijdragesleutel.
2. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde voorwaarden vast die
gelden voor alle of een deel van de wijzigingen die uit hoofde van lid 1
in het kapitaal worden aangebracht.
3. Zodra een lidstaat van de Europese Unie als nieuw lid toetreedt tot
het ESM, wordt het maatschappelijk kapitaal van het ESM automatisch
verhoogd door de op dat ogenblik geldende respectieve bedragen te
vermenigvuldigen met de ratio tussen de weging, in het kader van de in
artikel 11 bepaalde aangepaste bijdragesleutel, van het nieuwe ESM-lid
enerzijds en die van de bestaande ESM-leden anderzijds.
|
|
ARTIKEL 11
Bijdragesleutel
|
1. De
bijdragesleutel voor de inschrijving op het maatschappelijk kapitaal van
het ESM is, behoudens de leden 2 en 3, gebaseerd op de sleutel voor de
inschrijving van de nationale centrale banken van de ESM-leden op het
kapitaal van de ECB, welke is vastgesteld overeenkomstig artikel 29 van
Protocol (nr. 4) betreffende de statuten van het Europees Stelsel van
centrale banken en van de Europese Centrale Bank (de "ESCB-statuten"),
dat aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en aan het VWEU is
gehecht.
2. De bijdragesleutel voor de inschrijving op het maatschappelijk
kapitaal van het ESM is vermeld in bijlage I.
3. De bijdragesleutel voor de inschrijving op het maatschappelijk
kapitaal van het ESM wordt aangepast wanneer:
a) een lidstaat van de Europese Unie als nieuw lid toetreedt tot het ESM
en het maatschappelijk kapitaal van het ESM automatisch wordt verhoogd
als gespecificeerd in artikel 10, lid 3; of
b) een einde komt aan de overeenkomstig artikel 42 vastgestelde
tijdelijke correctie die gedurende een periode van twaalf jaar voor een
ESM-lid is toegepast.
4. De Raad van gouverneurs kan besluiten rekening te houden met
eventuele actualiseringen van de in lid 1 bedoelde sleutel voor de
inschrijving op het kapitaal van de ECB wanneer de bijdrage-sleutel
aangepast wordt overeenkomstig lid 3 of wanneer er een verandering
optreedt in het maatschappelijk kapitaal, zoals gespecificeerd in
artikel 10, lid 1.
5. Indien de bijdragesleutel voor de inschrijving op het maatschappelijk
kapitaal van het ESM wordt aangepast, dragen de ESM-leden onderling
maatschappelijk kapitaal over in die mate dat de verdeling van het
maatschappelijk kapitaal met de aangepaste sleutel overeenkomt.
6. Bij elke bij dit artikel bedoelde aanpassing wordt bijlage I
gewijzigd bij besluit van de Raad van gouverneurs.
7. De Raad van bewind treft alle andere maatregelen die voor de
toepassing van dit artikel nodig zijn.
|
|
HOOFDSTUK 4
OPERATIES
ARTIKEL 12
Beginselen
|
1. Indien zulks
onontbeerlijk is om de financiële stabiliteit van de eurozone als geheel
en van de lidstaten ervan te waarborgen, kan het ESM stabiliteitssteun
aan een ESM-lid verstrekken op basis van stringente voorwaarden die
passend zijn voor het gekozen financiële-bijstandinstrument. Deze
voorwaarden kunnen gaan van een macro-economisch aanpassingsprogramma
tot de voortdurende inachtneming van vooraf vastgestelde voorwaarden om
voor stabiliteitssteun in aanmerking te komen.
2. Onverminderd artikel 19, kan ESM-stabiliteitssteun worden toegekend
met behulp van de instrumenten waarin in de artikelen 14 tot en met 18
is voorzien.
3. Vanaf 1 januari 2013 worden in alle nieuwe overheidsobligaties van de
eurozone met een looptijd van meer dan een jaar
collectieve-actieclausules opgenomen op zulke wijze dat zij dezelfde
rechtsgevolgen hebben.
|
|
ARTIKEL 13
Procedure voor de toekenning van stabiliteitssteun
|
1. Een ESM-lid kan
tot de voorzitter van de Raad van gouverneurs een verzoek om
stabiliteits-steun richten. In een dergelijk verzoek word(t)(en) de te
overwegen financiële-bijstand-instrument(en) aangegeven. Na ontvangst
van een dergelijk verzoek vertrouwt de voorzitter van de Raad van
gouverneurs de Europese Commissie toe om, in overleg met de ECB:
a) te onderzoeken of er een risico voor de financiële stabiliteit van de
eurozone als geheel of van de lidstaten ervan bestaat, tenzij de ECB
reeds een analyse overeenkomstig artikel 18, lid 2, heeft voorgelegd;
b) te onderzoeken of de overheidsschuld houdbaar is. Verwacht wordt dat
een dergelijk onderzoek, steeds als dit passend en mogelijk is, samen
met het IMF wordt verricht;
c) de reële of potentiële financieringsbehoeften van het betrokken
ESM-lid.
2. Op grond van het verzoek van het ESM-lid en de in lid 1 bedoelde
beoordeling kan de Raad van gouverneurs besluiten om, in beginsel,
stabiliteitssteun aan het betrokken ESM-lid toe te kennen in de vorm van
een financiële-bijstandfaciliteit
3. Indien een besluit overeenkomstig lid 2 wordt vastgesteld, draagt de
Raad van gouverneurs de Europese Commissie op om - in overleg met de ECB
en, steeds als dit mogelijk is, samen met het IMF - met het betrokken
ESM-lid te onderhandelen over een memorandum van overeenstemming waarin
de aan de financiële-bijstandfaciliteit verbonden voorwaarden worden
beschreven. In de inhoud van het memorandum van overeenstemming worden
de ernst van de aan te pakken zwakke punten en het gekozen
financiële-bijstandinstrument aangegeven. Tegelijkertijd stelt de
directeur van het ESM een door de Raad van gouverneurs aan te nemen
voorstel voor een akkoord over een financiële-bijstandfaciliteit op
waarin de financiële en andere voorwaarden en de keuze van instrumenten
zijn vastgelegd.
Het memorandum van overeenstemming is volledig consistent met de
maatregelen tot coördinatie van het economische beleid waarin het VWEU
voorziet, in het bijzonder met alle rechtsbesluiten van de Europese
Unie, met inbegrip van adviezen, waarschuwingen, aanbevelingen of
besluiten die tot het betrokken ESM-lid worden gericht.
4. De Europese Commissie ondertekent het memorandum van overeenstemming
namens het ESM, mits vooraf aan de voorwaarden van lid 3 is voldaan en
de Raad van gouverneurs daarmee instemt.
5. De Raad van bewind hecht zijn goedkeuring aan het akkoord over de
financiële-bijstand-faciliteit, dat de financiële aspecten van de toe te
kennen stabiliteitssteun bevat, en, in voorkomend geval, aan de
uitbetaling van de eerste tranche van de bijstand.
6. Het ESM zet een adequaat waarschuwingssysteem op om te garanderen dat
het alle terug-betalingen die het ESM-lid in het kader van de
stabiliteitssteun gehouden is te verrichten, tijdig ontvangt.
7. De Europese Commissie wordt ermee belast om - in overleg met de ECB
en, steeds als dit mogelijk is, samen met het IMF - toezicht te houden
op de naleving van de voorwaarden die aan de
financiële-bijstandfaciliteit verbonden zijn.
|
|
ARTIKEL 14
Preventieve financiële bijstand van het ESM
|
1. De Raad van
gouverneurs kan overeenkomstig artikel 12, lid 1, besluiten preventieve
financiële bijstand te verlenen in de vorm van een aan voorwaarden
onderworpen preventieve kredietlijn, dan wel in de vorm van een
kredietlijn tegen verscherpte voorwaarden.
2. De aan de preventieve financiële bijstand van het ESM verbonden
voorwaarden worden overeenkomstig artikel 13, lid 3, beschreven in het
memorandum van overeenstemming.
3. De financiële en andere voorwaarden van de preventieve financiële
bijstand van het ESM worden vastgelegd in een door de directeur te
ondertekenen akkoord over de preventieve financiële-bijstandfaciliteit.
4. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde richtsnoeren vast die
gelden voor de regels van tenuitvoerlegging van de preventieve
financiële bijstand van het ESM.
5. Op voorstel van de directeur en na ontvangst van een verslag van de
Europese Commissie overeenkomstig artikel 13, lid 7, besluit de Raad van
bewind in onderlinge overeenstemming of de kredietlijn moet worden
gehandhaafd.
6. Nadat het ESM-lid een eerste keer middelen heeft opgenomen (via een
lening of een aankoop op de primaire markt), besluit de Raad van bewind
in onderlinge overeenstemming op voorstel van de directeur en op basis
van een onderzoek van de Europese Commissie in overleg met de ECB of de
kredietlijn nog steeds adequaat is, dan wel of een andere vorm van
financiële bijstand is vereist
|
|
ARTIKEL 15
Financiële bijstand voor de herkapitalisatie van financiële instellingen
van een ESM-lid
|
1. De Raad van
gouverneurs kan besluiten een ESM-lid financiële bijstand in de vorm van
leningen te verlenen met het specifieke doel de financiële instellingen
van dat ESM-lid te herkapitaliseren.
2. De voorwaarden die aan financiële bijstand voor de herkapitalisatie
van financiële instellingen van een ESM-lid verbonden zijn, worden
overeenkomstig artikel 13, lid 3, beschreven in het memorandum van
overeenstemming.
3. Onverminderd de artikelen 107 en 108 VWEU worden de financiële en
andere voorwaarden die aan financiële bijstand voor de herkapitalisatie
van financiële instellingen van een ESM-lid verbonden zijn, vastgelegd
in een door de directeur te ondertekenen akkoord over de
financiële-bijstandfaciliteit.
4. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde richtsnoeren vast die
gelden voor de regels van tenuitvoerlegging van financiële bijstand voor
de herkapitalisatie van financiële instellingen van een ESM-lid.
5. In voorkomend geval, neemt de Raad van bewind in onderlinge
overeenstemming op voorstel van de directeur en na ontvangst van een
verslag van de Europese Commissie overeenkomstig artikel 13, lid 7, een
besluit over de uitbetaling van de na de eerste tranche volgende
tranches van de financiële bijstand.
|
|
ARTIKEL 16
ESM-leningen
|
1. De Raad van
gouverneurs kan overeenkomstig artikel 12 besluiten financiële bijstand
in de vorm van een lening aan een ESM-lid te verlenen.
2. De aan de ESM-leningen verbonden voorwaarden worden overeenkomstig
artikel 13, lid 3, opgenomen in een macro-economisch
aanpassingsprogramma dat in het memorandum van overeenstemming wordt
beschreven.
3. De financiële en andere voorwaarden van elke ESM-lening worden
vastgelegd in een door de directeur te ondertekenen akkoord over de
financiële-bijstandfaciliteit.
4. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde richtsnoeren vast die
gelden voor de regels van tenuitvoerlegging van ESM-leningen.
5. Op voorstel van de directeur en na ontvangst van een verslag van de
Europese Commissie overeenkomstig artikel 13, lid 7, neemt de Raad van
bewind in onderlinge overeenstemming een besluit over de uitbetaling van
de na de eerste tranche volgende tranches van de financiële bijstand
|
|
ARTIKEL 17
Steunvoorziening op de primaire markt
|
1. De Raad van
gouverneurs kan overeenkomstig artikel 12 besluiten regelingen te
treffen voor de aankoop van obligaties van een ESM-lid op de primaire
markt ten behoeve van een maximale kostenefficiëntie van de financiële
bijstand.
2. De aan de steunvoorziening op de primaire markt verbonden voorwaarden
worden overeen-komstig artikel 13, lid 3, beschreven in het memorandum
van overeenstemming.
3. De financiële en andere voorwaarden waaronder de aankoop van
obligaties plaatsvindt, worden vastgelegd in een door de directeur te
ondertekenen akkoord over de financiële-bijstand-faciliteit.
4. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde richtsnoeren vast die
gelden voor de regels van tenuitvoerlegging van de steunvoorziening op
de primaire markt.
5. Op voorstel van de directeur en na ontvangst van een verslag van de
Europese Commissie overeenkomstig artikel 13, lid 7, neemt de Raad van
bewind in onderlinge overeenstemming een besluit tot uitbetaling van de
financiële bijstand aan een lidstaat die via operaties op de primaire
markt bijstand ontvangt.
|
|
ARTIKEL 18
Steunvoorziening op de secundaire markt
|
1. De Raad van
gouverneurs kan overeenkomstig artikel 12, lid 1, besluiten regelingen
te treffen om operaties op de secundaire markt met betrekking tot de
obligaties van een ESM-lid te verrichten.
2. Besluiten over interventies op de secundaire markt om besmetting
tegen te gaan, worden genomen op basis van een analyse van de ECB waarin
wordt erkend dat er van uitzonderlijke omstandigheden op de financiële
markten en risico's voor de financiële stabiliteit sprake is.
3. De aan de steunvoorziening op de secundaire markt verbonden
voorwaarden worden overeen-komstig artikel 13, lid 3, beschreven in het
memorandum van overeenstemming.
4. De financiële en andere voorwaarden waaronder de operaties op de
secundaire markt plaats dienen te vinden, worden vastgelegd in een door
de directeur te ondertekenen akkoord over de
financiële-bijstandfaciliteit.
5. De Raad van bewind stelt de gedetailleerde richtsnoeren vast die
gelden voor de regels van tenuitvoerlegging van de steunvoorziening op
de secundaire markt.
6. Op voorstel van de directeur besluit de Raad van bewind in onderlinge
overeenstemming operaties op de secundaire markt aan te vatten.
|
|
ARTIKEL 19
Evaluatie van de lijst van financiële-bijstandinstrumenten
|
De Raad kan de
lijst van financiële-bijstandinstrumenten waarin de artikelen 14 tot en
met 18 voorzien, aan een evaluatie onderwerpen en besluiten daarin
wijzigingen aan te brengen.
|
|
ARTIKEL 20
Prijsstellingsbeleid
|
1. Bij de
toekenning van stabiliteitssteun streeft het ESM volledige dekking van
zijn operationele en financieringskosten na en hanteert het een passende
marge.
2. Voor alle financiële-bijstandinstrumenten wordt de prijsstelling
nader gepreciseerd in een prijsstellingsrichtsnoer, dat door de Raad van
gouverneurs wordt aangenomen.
3. Het prijsstellingsbeleid kan opnieuw worden bezien door de Raad van
gouverneurs.
|
|
ARTIKEL 21
Transacties voor het aangaan van leningen
|
1. Het ESM wordt
gemachtigd op de kapitaalmarkten bij banken, financiële instellingen of
andere personen of instellingen leningen aan te gaan voor het
verwezenlijken van zijn doel.
2. De uitvoeringsregels volgens welke transacties voor het aangaan van
leningen worden gesloten, worden bepaald door de directeur
overeenkomstig door de Raad van bewind vast te stellen gedetailleerde
richtsnoeren.
3. Het ESM maakt gebruik van passende risicobeheersinstrumenten, die
regelmatig opnieuw worden bezien door de Raad van bewind.
|
|
HOOFDSTUK 5
FINANCIEEL BEHEER
ARTIKEL 22
Beleggingsbeleid
|
1. De directeur
voert overeenkomstig door de Raad van bewind vast te stellen en
regelmatig opnieuw te beoordelen richtsnoeren een prudent
beleggingsbeleid voor het ESM teneinde de hoogste kredietwaardigheid
ervan te garanderen. Het ESM is gemachtigd een deel van de opbrengst van
zijn beleggingsportefeuille te gebruiken om zijn bedrijfs- en
administratiekosten te dekken.
2. De operaties van het ESM voldoen aan de beginselen van goed
financieel en risicobeheer.
|
|
ARTIKEL 23
Dividendbeleid
|
1. De Raad van
bewind kan met gewone meerderheid van stemmen besluiten een dividend aan
de ESM-leden uit te keren wanneer het gezamenlijk bedrag van het
volgestort kapitaal en het reservefonds meer bedraagt dan vereist is om
de kredietverleningscapaciteit van het ESM te handhaven en wanneer de
beleggingsopbrengst niet vereist is om een tekort in de voldoening van
de crediteuren te vermijden. Dividenden worden uitgekeerd naar rato van
de bijdragen aan het volgestort kapitaal, rekening houdend met de
mogelijke versnelde betaling als bedoeld in artikel 41, lid 3.
2. Zolang het ESM geen financiële bijstand aan een van zijn leden heeft
verleend, wordt de opbrengst van de belegging van het volgestort
kapitaal van het ESM aan de ESM-leden uitgekeerd volgens hun respectieve
bijdrage aan het volgestort kapitaal, na aftrek van de operationele
kosten, mits de beoogde effectieve kredietverleningscapaciteit volledig
beschikbaar is.
3. De directeur voert het dividendbeleid voor het ESM uit overeenkomstig
door de Raad van bewind vast te stellen richtsnoeren.
|
ARTIKEL 24
Reservefonds en andere fondsen
|
1. De Raad van
gouverneurs stelt een reservefonds en, indien nodig, andere fondsen in.
2. Onverminderd artikel 23, worden de uit de ESM-operaties
voortvloeiende netto-inkomsten en de van de ESM-leden ontvangen
opbrengsten van de financiële sancties uit hoofde van de multi-laterale
toezichtprocedure, de buitensporigtekortprocedure en de procedure bij
macro-economische onevenwichtigheden in het kader van het VWEU
opzijgezet in een reservefonds.
3. De middelen van het reservefonds worden belegd overeenkomstig door de
Raad van bewind vast te stellen richtsnoeren.
4. De Raad van bewind stelt alle regels vast die vereist zijn voor het
instellen, het beheer en het gebruik van andere fondsen.
|
|
ARTIKEL 25
Dekking van verliezen
|
1. Uit
ESM-operaties voortvloeiende verliezen worden ten laste gebracht van:
a) ten eerste het reservefonds;
b) ten tweede het volgestort kapitaal; en
c) ten slotte een passend bedrag van het niet-volgestort maatschappelijk
kapitaal, dat overeen-komstig artikel 9, lid 3, wordt opgevraagd.
2. Indien een ESM-lid verzuimt de betaling te verrichten die uit hoofde
van een opvraging van kapitaal overeenkomstig artikel 9, lid 2 of 3,
wordt verlangd, vindt een herziene, verhoogde opvraging van kapitaal bij
alle ESM-leden plaats om ervoor te zorgen dat het ESM het vereiste
totaalbedrag aan volgestort kapitaal ontvangt. De Raad van gouverneurs
stelt een passende gedrags-lijn vast om ervoor te zorgen dat het
betrokken ESM-lid zijn schuld jegens het ESM binnen een redelijke
termijn vereffent. De Raad van gouverneurs heeft het recht de betaling
van achterstands-rente over het achterstallige bedrag te eisen.
3. Wanneer een ESM-lid zijn in lid 2 bedoelde schuld jegens het ESM
vereffent, wordt het overschot aan kapitaal aan de overige ESM-leden
terugbetaald volgens door de Raad van gouverneurs vast te stellen
regels.
|
|
ARTIKEL 26
Begroting
|
De Raad van bewind
keurt jaarlijks de ESM-begroting goed.
|
|
ARTIKEL 26
Begroting
|
De Raad van bewind
keurt jaarlijks de ESM-begroting goed.
|
|
ARTIKEL 27
Jaarrekening
|
1. De Raad van
gouverneurs keurt de jaarrekening van het ESM goed.
2. Het ESM publiceert een jaarverslag met een door auditors
gecertificeerd overzicht van zijn rekeningen, en doet de ESM-leden een
driemaandelijks beknopt overzicht van zijn financiële positie toekomen,
alsook een winst-en-verliesrekening waaruit het resultaat van zijn
werkzaamheden blijkt.
|
|
ARTIKEL 28
Interne audit
|
Er wordt een
interne auditfunctie opgezet volgens internationale standaarden.
|
|
ARTIKEL 29
Externe controle
|
|
ARTIKEL 30
Auditcomité
|
1. Het auditcomité
bestaat uit vijf leden die door de Raad van gouverneurs zijn benoemd
voor hun competentie in financiële en auditzaken en omvat twee leden van
de hoge controle-instanties van de ESM-leden - volgens een
toerbeurtsysteem tussen deze instanties - en één lid van de Europese
Rekenkamer.
2. De leden van het auditcomité zijn onafhankelijk. Zij vragen noch
aanvaarden instructies van de bestuursorganen van het ESM, de ESM-leden
of andere publiek- of privaatrechtelijke organen.
3. Het auditcomité voert onafhankelijke audits uit. Het inspecteert de
ESM-rekeningen en gaat na of de operationele rekeningen en de balans in
orde zijn. Het comité heeft volledige toegang tot alle ESM-documenten
die het nodig heeft voor de uitvoering van zijn taken.
4. Het auditcomité kan de Raad van bewind te allen tijde van zijn
bevindingen in kennis stellen. Het stelt elk jaar een verslag op dat bij
de Raad van gouverneurs moet worden ingediend.
5. De Raad van gouverneurs maakt het jaarverslag toegankelijk voor de
nationale parlementen en hoge controle-instanties van de ESM-leden en
voor de Europese Rekenkamer.
6. Alle aangelegenheden in verband met dit artikel worden nader
gepreciseerd in de organisatie-voorschriften van het ESM.
|
|
HOOFDSTUK 6
ALGEMENE BEPALINGEN
ARTIKEL 31
Vestiging
|
1. Het ESM heeft
zijn zetel en hoofdkantoor te Luxemburg.
2. Het ESM kan een verbindingsbureau vestigen te Brussel.
|
|
ARTIKEL 32
Rechtspositie, voorrechten en immuniteiten
|
1. Teneinde het
ESM in staat te stellen zijn doel te verwezenlijken, worden aan het ESM
op het grondgebied van elk ESM-lid de rechtspositie en de voorrechten en
immuniteiten, als vermeld in dit artikel, toegekend. Het ESM tracht
erkenning van zijn rechtspositie en van zijn voorrechten en immuniteiten
te verkrijgen op andere grondgebieden waar het functies vervult of
activa bezit.
2. Het ESM bezit volledige rechtspersoonlijkheid; het heeft volledige
handelingsbevoegdheid om:
a) roerende en onroerende goederen te verkrijgen of te vervreemden;
b) overeenkomsten te sluiten;
c) in rechte op te treden; en
d) elke overeenkomst en/of alle protocollen betreffende de hoofdzetel te
sluiten die nodig zijn om ervoor te zorgen dat zijn rechtspositie en
zijn voorrechten en immuniteiten worden erkend en dat daaraan gevolg
wordt gegeven.
3. Het ESM, zijn eigendommen, fondsen en bezittingen, waar deze zich ook
bevinden en wie deze ook onder zich heeft, zijn vrijgesteld van
rechtsvervolging, behoudens voor zover het ESM uitdrukkelijk afstand
doet van zijn immuniteit ten behoeve van een procedure of volgens de
bepalingen van een overeenkomst, met inbegrip van de documentatie van de
financierings-instrumenten.
4. De eigendommen, fondsen en bezittingen van het ESM, waar deze zich
ook bevinden en wie deze ook onder zich heeft, zijn vrijgesteld van
onderzoek, vordering, verbeurdverklaring, onteigening of andere vormen
van beslag op grond van een maatregel van bestuurlijke, gerechtelijke,
bestuursrechtelijke of wetgevende aard.
5. Het archief van het ESM en alle documenten die aan het ESM toebehoren
of die het onder zich heeft, zijn onschendbaar.
6. De terreinen van het ESM zijn onschendbaar.
7. Elk ESM-lid dat en elke staat die de rechtspositie en de voorrechten
en immuniteiten van het ESM heeft erkend, staat voor de officiële
mededelingen van het ESM dezelfde behandeling toe als die welke de
officiële mededelingen van een ESM-lid genieten.
8. Voor zover zulks noodzakelijk is voor de uitvoering van de
werkzaamheden waarin dit Verdrag voorziet, zijn alle eigendommen,
fondsen en bezittingen van het ESM vrijgesteld van beperkingen,
regelingen, controles en moratoria van welke aard ook.
9. Het ESM is vrijgesteld van elke verplichting om te worden erkend of
een vergunning te verkrijgen als kredietinstelling, verlener van
beleggingsdiensten of enigerlei andere uit hoofde van de wetgeving van
een ESM-lid erkende, vergunninghoudende of gereguleerde entiteit.
|
|
ARTIKEL 33
Personeel van het ESM
|
De Raad van bewind
stelt de arbeidsvoorwaarden van de directeur en ander personeel van het
ESM vast.
|
|
ARTIKEL 34
Beroepsgeheim
|
De leden of
voormalige leden van de Raad van gouverneurs en van de Raad van bewind
en alle andere personen die werkzaamheden voor of in verband met het ESM
verrichten of hebben verricht, zijn gehouden inlichtingen die naar hun
aard onder de geheimhoudingsplicht vallen, niet openbaar te maken. Ook
na beëindiging van hun taken mogen zij geen onder het beroepsgeheim
vallende inlichtingen openbaar maken.
|
|
ARTIKEL 35
Immuniteiten van personen
|
1. In het belang
van het ESM genieten de voorzitter van de Raad van gouverneurs,
gouverneurs, plaatsvervangend gouverneurs, bewindvoerders,
plaatsvervangend bewindvoerders, alsmede de directeur en andere
personeelsleden immuniteit van rechtsvervolging voor wat zij in hun
officiële hoedanigheid hebben gedaan en genieten zij onschendbaarheid
wat hun officiële papieren en documenten betreft.
2. Met betrekking tot de voorzitter van de Raad van gouverneurs, de
gouverneurs, de plaats-vervangend gouverneurs, de bewindvoerders, de
plaatsvervangend bewindvoerders of de directeur, kan de Raad van
gouverneurs, in de mate en onder de voorwaarden die hij bepaalt, afstand
doen van de bij dit artikel verleende immuniteiten.
3. De directeur kan gelijk welke immuniteit opheffen ten aanzien van
gelijk welk lid van het personeel van het ESM (met uitzondering van
hemzelf).
4. Elk ESM-lid neemt terstond de nodige maatregelen om in zijn eigen
wetgeving uitvoering te geven aan dit artikel en stelt het ESM daarvan
in kennis.
|
|
ARTIKEL 36
Vrijstelling van belasting
|
1. In het kader
van zijn officiële activiteiten zijn het ESM, zijn bezittingen,
inkomsten, eigen-dommen en zijn operaties en transacties waartoe het op
grond van dit Verdrag gemachtigd is, vrijgesteld van alle directe
belastingen.
2. De ESM-leden treffen, steeds als dit mogelijk is, passende
maatregelen om kwijtschelding of teruggave te doen van het bedrag der
indirecte belastingen en van belastingen op de verkoop, welke een deel
vormen van de prijs van onroerende of roerende goederen, wanneer het ESM
voor zijn officieel gebruik belangrijke aankopen doet van goederen in de
prijs waarvan zodanige belastingen begrepen zijn.
3. Geen enkele vrijstelling wordt verleend van belastingen, heffingen en
rechten die niet anders zijn dan eenvoudige vergoedingen voor diensten
van openbaar nut.
4. Goederen die door het ESM worden ingevoerd en die noodzakelijk zijn
voor de uitvoering van zijn officiële werkzaamheden, worden vrijgesteld
van alle invoerrechten en -heffingen, alsook van alle invoerverboden en
-beperkingen.
5. Volgens door de Raad van gouverneurs vast te stellen regels is het
personeel van het ESM onderworpen aan een interne belasting ten bate van
het ESM op de door het ESM betaalde salarissen en emolumenten. Vanaf de
datum waarop deze belasting wordt geheven, zijn bedoelde salarissen en
emolumenten van nationale inkomstenbelasting vrijgesteld.
6. Op door het ESM uitgegeven schuldbekentenissen of waardepapieren, met
inbegrip van de dividenden en renten daarvan, ongeacht wie deze in bezit
heeft, wordt geen belasting geheven, van welke aard ook:
a) die een discriminatie inhoudt tegen dergelijke schuldbekentenissen of
waardepapieren, uitsluitend wegens de oorsprong ervan; of
b) indien de plaats waar of de valuta waarin deze zijn uitgegeven,
betaalbaar worden gesteld of worden betaald, of de plaats waar een
kantoor van het ESM is gevestigd of waar het zijn bedrijf uitoefent, de
enige rechtsgrond voor een dergelijke belasting is.
|
|
ARTIKEL 37
Uitlegging en geschillenbeslechting
|
1. Verschillen van
mening die rijzen tussen een ESM-lid en het ESM, dan wel tussen
ESM-leden onderling over de uitlegging of toepassing van de bepalingen
van dit Verdrag en van de organisatievoorschriften van het ESM, worden
ter beslissing voorgelegd aan de Raad van bewind.
2. De Raad van gouverneurs neemt een besluit over elk geschil tussen een
ESM-lid en het ESM, dan wel tussen ESM-leden onderling, in verband met
de uitlegging en toepassing van dit Verdrag, met inbegrip van elk
geschil over de verenigbaarheid met dit Verdrag van de door het ESM
genomen besluiten. De stemrechten van het lid van de Raad van
gouverneurs van het betrokken ESM-lid of de betrokken ESM-leden worden
bij de stemming door de Raad van gouverneurs over dit besluit geschorst
en de voor het nemen van dat besluit vereiste stemmingsdrempel wordt
dienovereenkomstig herberekend.
3. Indien een ESM-lid het in lid 2 bedoelde besluit betwist, wordt het
geschil voorgelegd aan het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het
arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie is bindend voor de
partijen bij de procedure, die gehouden zijn binnen de door genoemd Hof
vast-gestelde termijn de maatregelen te nemen die nodig zijn ter
uitvoering van het arrest.
|
|
ARTIKEL 38
Internationale samenwerking
|
Met het oog op het
bereiken van zijn doelen is het ESM gemachtigd overeenkomstig de
bepalingen van dit Verdrag samen te werken met het IMF, elke staat die
op ad-hocbasis financiële bijstand aan een ESM-lid verleent, en elke
internationale organisatie of entiteit die speciale
verantwoordelijk-heden op aanverwante terreinen draagt.
|
|
HOOFDSTUK 7
OVERGANGSREGELINGEN
ARTIKEL 39
Verhouding met leningen door de EFSF
|
Tijdens de
overgangsfase die loopt van de inwerkingtreding van dit Verdrag tot de
volledige opheffing van de EFSF, ligt het geconsolideerde bedrag aan
door het ESM en de EFSF verstrekte leningen niet hoger dan 500 000
miljoen EUR, onverminderd de regelmatige evaluatie van de toereikendheid
van het maximale leningvolume overeenkomstig artikel 10. De Raad van
bewind stelt gedetailleerde richtsnoeren vast voor de berekening van de
capaciteit voor het toekennen van nieuwe leningen teneinde te voorkomen
dat het geconsolideerde leningplafond wordt overschreden.
|
|
ARTIKEL 40
Overdracht van EFSF-steun
|
1. In afwijking
van artikel 13 kan de Raad van gouverneurs besluiten dat de toezeggingen
tot het verlenen van financiële bijstand aan een ESM-lid welke de EFSF
in het kader van haar akkoord met het betrokken lid heeft gedaan, door
het ESM worden overgenomen, voor zover deze toezeggingen verband houden
met niet-uitbetaalde en niet-gefinancierde delen van leenfaciliteiten.
2. Het ESM kan, indien het daartoe door zijn Raad van gouverneurs wordt
gemachtigd, de rechten van de EFSF verwerven en de verplichtingen van de
EFSF overnemen, met name ten aanzien van alle of een deel van haar
uitstaande rechten en verplichtingen in het kader van en in verband met
haar bestaande leenfaciliteiten.
3. De Raad van gouverneurs stelt de gedetailleerde uitvoeringsregels
vast die nodig zijn om uitvoering te geven aan de in lid 1 bedoelde
overdracht van de verplichtingen van de EFSF aan het ESM en aan een
eventuele overdracht van rechten en verplichtingen als beschreven in lid
2.
|
|
ARTIKEL 41
Betaling van het aanvangskapitaal
|
1. Onverminderd
lid 2, geschiedt de betaling van de volgestorte aandelen tot het bedrag
waarop aanvankelijk door elk ESM-lid is ingeschreven, in vijf jaarlijkse
termijnen van elk 20% van het totale bedrag. De eerste termijn wordt
door elk ESM-lid betaald binnen vijftien dagen na de datum van
inwerkingtreding van dit Verdrag. De resterende vier termijnen zijn
betaalbaar op respec-tievelijk de eerste, tweede, derde en vierde
verjaardag van de datum van betaling van de eerste termijn.
2. Tijdens de periode van vijf jaar van betaling van het kapitaal in
termijnen bespoedigen de ESM-leden tijdig vóór de uitgiftedatum de
betaling van volgestorte aandelen opdat de verhouding tussen het
volgestort kapitaal en het uitstaande bedrag aan ESM-uitgiften ten
minste 15% blijft; zij waarborgen dat de gecombineerde
kredietverleningscapaciteit van het ESM en de EFSF minimaal 500 000
miljoen EUR bedraagt.
3. Een ESM-lid kan besluiten tot versnelde betaling van zijn aandeel in
het volgestort kapitaal over te gaan.
|
|
ARTIKEL 42
Tijdelijke correctie van de bijdragesleutel
|
1. Aanvankelijk
schrijven de ESM-leden op het maatschappelijk kapitaal in op basis van
de in bijlage I vermelde oorspronkelijke bijdragesleutel. De tijdelijke
correctie die in deze oorspronke-lijke bijdragesleutel is verwerkt, is
van toepassing voor een periode van twaalf jaar te rekenen vanaf de
datum van aanneming van de euro door het betrokken ESM-lid.
2. Indien het in euro luidend bruto binnenlands product (bbp) per capita
tegen marktprijzen van een nieuw ESM-lid in het jaar onmiddellijk
voorafgaand aan zijn toetreding tot het ESM minder dan 75% van het
gemiddeld bbp per capita tegen marktprijzen van de Europese Unie
bedraagt, dan wordt op zijn overeenkomstig artikel 10 vastgestelde
bijdragesleutel voor de inschrijving op het maatschappelijk kapitaal van
het ESM een tijdelijke correctie toegepast en is deze gelijk aan de som
van:
a) 25% van het procentuele aandeel in het ECB-kapitaal van de nationale
centrale bank van het betrokken ESM-lid, zoals bepaald overeenkomstig
artikel 29 van de ESCB-statuten; en
b) 75% van het procentuele aandeel van het betrokken ESM-lid in het in
euro luidend bruto nationaal inkomen (bni) tegen marktprijzen van de
eurozone in het jaar onmiddellijk vooraf-gaand aan zijn toetreding tot
het ESM
De onder a) en b) bedoelde percentages worden naar onder of naar boven
afgerond op het kleinste veelvoud van 0,0001 procentpunt. De
statistische termen zijn die gepubliceerd door Eurostat.
3. Deze in lid 2 bedoelde tijdelijke correctie is van toepassing voor
een periode van twaalf jaar te rekenen vanaf de datum van aanneming van
de euro door het betrokken ESM-lid.
4. Als gevolg van de tijdelijke correctie van de sleutel wordt het
betreffende gedeelte van de krachtens lid 2 aan een ESM-lid toegewezen
aandelen onder de ESM-leden die geen tijdelijke correctie genieten
herverdeeld op basis van het overeenkomstig artikel 29 van de
ESCB-statuten vastgestelde aandelenbezit in de ECB onmiddellijk
voorafgaand aan de uitgifte van aandelen aan het toetredende ESM-lid.
|
|
ARTIKEL 43
Eerste benoemingen
|
1. Elk ESM-lid
wijst binnen twee weken na de inwerkingtreding van dit Verdrag zijn
gouverneur en zijn plaatsvervangend gouverneur aan.
2. De Raad van gouverneurs benoemt de directeur en elke gouverneur
benoemt een bewind-voerder en een plaatsvervangend bewindvoerder binnen
twee maanden na de inwerkingtreding van dit Verdrag.
|
|
HOOFDSTUK 8
SLOTBEPALINGEN
ARTIKEL 44
Toetreding
|
Overeenkomstig
artikel 2 staat dit Verdrag open voor toetreding door andere lidstaten
van de Europese Unie na indiening van een toetredingsaanvraag door een
dergelijke lidstaat van de Europese Unie bij het ESM nadat de Raad van
de Europese Unie overeenkomstig artikel 140, lid 2, VWEU het besluit tot
intrekking van zijn derogatie de euro aan te nemen heeft vastgesteld. De
Raad van gouverneurs hecht zijn goedkeuring aan de toetredingsaanvraag
van het nieuwe ESM-lid en aan de aan de toetreding verbonden
gedetailleerde technische voorwaarden, alsook aan de aanpassingen die
als rechtstreeks gevolg van de toetreding aan het Verdrag moeten worden
aangebracht. Na de goedkeuring van de aanvraag door de Raad van
gouverneurs treden de nieuwe ESM-leden toe na neerlegging van de akten
van toetreding bij de depositaris, die de andere ESM-leden daarvan in
kennis stelt.
|
|
ARTIKEL 45
Bijlagen
|
De volgende
bijlagen bij dit Verdrag maken een integrerend deel daarvan uit:
1) bijlage I: Sleutel voor de ESM-bijdrage; en
2) bijlage II: Inschrijvingen op het maatschappelijk kapitaal.
|
|
ARTIKEL 46
Neerlegging
|
Dit Verdrag wordt
neergelegd bij het secretariaat-generaal van de Raad van de Europese
Unie ("de depositaris"), dat alle ondertekenaars voor eensluidend
gewaarmerkte afschriften doet toekomen.
|
|
ARTIKEL 47
Bekrachtiging, goedkeuring of aanvaarding
|
1. Dit Verdrag
wordt bekrachtigd, goedgekeurd of aanvaard door de ondertekenaars. De
akten van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring worden neergelegd
bij de depositaris.
2. De depositaris stelt de andere ondertekenaars in kennis van elke
neerlegging en van de datum waarop deze heeft plaatsgevonden.
|
|
ARTIKEL 48
Inwerkingtreding
|
|
1. Dit Verdrag
treedt in werking op de datum waarop de akten van bekrachtiging,
goedkeuring of aanvaarding zijn neergelegd door de ondertekenaars
waarvan de oorspronkelijke inschrijvingen ten minste 90% van het totale
aantal inschrijvingen vermeld in bijlage II vertegenwoordigen. Indien
nodig wordt de lijst van ESM-leden aangepast. De in bijlage I vermelde
sleutel wordt dan herberekend, en het in artikel 8, lid 1, en bijlage II
vermelde totale maatschappelijk kapitaal en de in artikel 8, lid 2,
vermelde oorspronkelijke totale geaggregeerde nominale waarde van de
volgestorte aandelen worden dienovereenkomstig verminderd
2. Dit Verdrag treedt voor elke ondertekenaar die nadien zijn akte van
bekrachtiging, goed-keuring of aanvaarding neerlegt, in werking op de
dag volgend op de datum van neerlegging.
3. Voor elke lidstaat die overeenkomstig artikel 44 tot dit Verdrag
toetreedt, treedt dit Verdrag in werking op de twintigste dag volgend op
de neerlegging van zijn akte van toetreding.
|
|
Gedaan te Brussel
op de tweede februari van het jaar tweeduizend en twaalf in één
oorspronkelijk exemplaar, waarvan de Duitse, Engelse, Estse, Finse,
Franse, Griekse, Ierse, Italiaanse, Maltese, Nederlandse, Portugese,
Sloveense, Slowaakse, Spaanse en Zweedse tekst gelijkelijk authentiek
zijn; het wordt neergelegd in het archief van de depositaris, die een
naar behoren voor eensluidend gewaarmerkt afschrift doet toekomen aan
alle verdragspartijen.
|
|
BIJLAGE I
|
Sleutel voor de ESM-bijdrage
ESM-lid
|
ESM-sleutel (%)
|
Koninkrijk
België
|
3,4771
|
Bondsrepubliek Duitsland
|
27,1464
|
Republiek
Estland
|
0,1860
|
Ierland
|
1,5922
|
Helleense
Republiek
|
2,8167
|
Koninkrijk
Spanje
|
11,9037
|
Franse
Republiek
|
20,3859
|
Italiaanse
Republiek
|
17,9137
|
Republiek
Cyprus
|
0,1962
|
Groothertogdom Luxemburg
|
0,2504
|
Malta
|
0,0731
|
Koninkrijk
der Nederlanden
|
5,7170
|
Republiek
Oostenrijk
|
2,7834
|
Portugese
Republiek
|
2,5092
|
Republiek
Slovenië
|
0,4276
|
Slowaakse
Republiek
|
0,8240
|
Republiek
Finland
|
1,7974
|
|
|
Totaal:
|
100,0
|
|
|
______________________
|
|
|
|
|
|
|
BIJLAGE II
|
|
|
|
|
Inschrijvingen op het maatschappelijk kapitaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ESM-lid
|
Aantal aandelen
|
Inschrijving op het kapitaal (EUR)
|
|
|
|
|
|
|
|
Koninkrijk België
|
243 397
|
24 339 700 000
|
|
|
Bondsrepubliek Duitsland
|
1 900 248
|
190 024 800 000
|
|
|
Republiek Estland
|
13 020
|
1 302 000 000
|
|
|
Ierland
|
111 454
|
11 145 400 000
|
|
|
Helleense Republiek
|
197 169
|
19 716 900 000
|
|
|
Koninkrijk Spanje
|
833 259
|
83 325 900 000
|
|
|
Franse Republiek
|
1 427 013
|
142 701 300 000
|
|
|
Italiaanse Republiek
|
1 253 959
|
125 395 900 000
|
|
|
Republiek Cyprus
|
13 734
|
1 373 400 000
|
|
|
Groothertogdom Luxemburg
|
17 528
|
1 752 800 000
|
|
|
Malta
|
5 117
|
511 700 000
|
|
|
Koninkrijk der Nederlanden
|
400 190
|
40 019 000 000
|
|
|
Republiek Oostenrijk
|
194 838
|
19 483 800 000
|
|
|
Portugese Republiek
|
175 644
|
17 564 400 000
|
|
|
Republiek Slovenië
|
29 932
|
2 993 200 000
|
|
|
Slowaakse Republiek
|
57 680
|
5 768 000 000
|
|
|
Republiek Finland
|
125 818
|
12 581 800 000
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
7 000 000
|
700 000 000 000
|
|
|
|
|
|
|
|
|