Luchtvaart
De inzet voor de luchtvaart is gericht op het
op orde brengen van de rechtsbescherming van omwonenden
(geluidsbelasting) en de regelgeving met behoud van de netwerkkwaliteit
van Schiphol. We zijn trots op Schiphol en de verbindingen met de rest
van wereld. Doorgroei van Schiphol is op lange termijn mogelijk met
stillere en schonere vliegtuigen.
• Het luchtvaartbeleid wordt met verschillende
stakeholders ontwikkeld. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van onder andere de Maatschappelijke
Raad Schiphol, de Bestuurlijke Regie Schiphol, de Commissies Regionaal
Overleg van de regionale luchthavens van nationale betekenis, het
Luchthaven Eindhoven Overleg en de Duurzame Luchtvaarttafel.
• Het kabinet wil de rechtspositie van
omwonenden van Schiphol zo snel mogelijk herstellen en de
geluidsbelasting met 20% terugdringen. De lopende Europese procedure
Balanced-Approach wordt voortgezet en de resultaten worden in een
luchthavenverkeerbesluit (LVB) vastgelegd. Dit is ook nodig om te
voldoen aan de uitspraak van de rechter in de zaak van de stichting
Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder. Het luchthavenverkeerbesluit voor Schiphol wordt in 2025 verwacht. De
regelgeving zal vervolgens periodiek geactualiseerd moeten worden.
• Daarnaast zal het kabinet in 2025
duidelijkheid geven over de opening van Lelystad Airport.
• Het kabinet is voornemens te sturen op
milieunormen die de negatieve effecten van de civiele luchtvaart steeds
verder laten afnemen. Voor de luchtvaart ontstaat dan op de langere
termijn groeiruimte als vliegtuigen stiller en schoner
worden onder andere met innovatie van vliegtuigen en
vliegtuigbrandstoffen, waaronder SAF (biogene en synthetische brandstof)
en waterstof. De uitwerking van het normenstelsel zal nog een aantal
jaar in beslag nemen.
• We maken een aanpak op de energietransitie
van de luchtvaart en een SAF roadmap, om schoner te kunnen vliegen en om
te zorgen dat er ook in de toekomst voldoende energie (vanuit Nederland
en Europa) beschikbaar is. Het kabinet komt in het voorjaar van 2025 met
deze aanpak.
• We werken aan een verbeterde indeling van
het luchtruim. Het kabinet creëert ruimte voor Defensie (Koninklijke
Luchtmacht) door het oefengebied in het noordelijk deel van het
Nederlands luchtruim uit te breiden. Dit vraagt ook om aanpassing en
modernisering van het civiele luchtruim. In de nieuwe indeling van het
luchtruim moet sprake zijn van zo kort mogelijke routes en dus van
minder omvliegen. Het verbeterde luchtruim speelt in op de geopolitieke
ontwikkelingen en vormt de basis voor verbetering van de
leefomgevingskwaliteit rond de luchthavens. De plannen hiervoor worden
eind 2024 gepresenteerd. Begin 2025 wordt een externe adviescommissie ingesteld. Dit advies
wordt betrokken in het politieke besluitvormingstraject (vergelijkbaar
met voorhangprocedure) dat in 2025 zal plaatsvinden.
• Een gedifferentieerde vliegbelasting naar
afstand wordt ingevoerd. Deze maatregel heeft als doel om de hogere
uitstoot van lange afstandsvluchten zwaarder te belasten en zal een
budgettaire opbrengst genereren van 248 mln. per jaar. De verhoging van
de vliegbelasting wordt per 1 januari 2027 ingevoerd (via apart
wetstraject of Belastingplan 2026). Bij de uitwerking wordt onder andere
gekeken naar de effecten op emissies, netwerkkwaliteit en de hubfunctie
van Schiphol, werkgelegenheid en vestigingsklimaat.