Openbaar Vervoer
Een toekomstbestendig, betrouwbaar, veilig,
betaalbaar, en toegankelijk openbaar vervoer (bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel of
met een visuele beperking) is onze inzet. Niet overal in Nederland is
dit vanzelfsprekend.
• Het is een prioriteit van dit kabinet dat
openbaar vervoer en de stations veilig moeten zijn, voor
zowel de reiziger als voor de mensen die er
werken. Het kabinet komt dit jaar samen met de sector met een plan om de
veiligheid te verbeteren. De handhaving door vervoerders wordt
verstevigd, zodat overlastgevers en notoire zwartrijders worden
aangepakt. We doen een onderzoek naar het delen van gegevens van
overlastgevers en notoire zwartrijders met de OV-sector. Met de NS wordt
gewerkt aan concrete maatregelen, te denken valt aan de bredere
invoering van de bodycampilot voor servicepersoneel van de NS.
• Belangrijke voorzieningen moeten voor alle
Nederlanders bereikbaar zijn. We willen het openbaar vervoer verbeteren in het landelijk
gebied. We maken bestuurlijke afspraken met de medeoverheden die hier over gaan. Onze inzet
is dat belangrijke busverbindingen tussen dorpskernen blijven bestaan en
het OV in heel Nederland betrouwbaar en betaalbaar is. Daarbij kijken we
ook naar kansen voor slimme combinaties van OV op afroep, zoals de
regiotaxi, met doelgroepenvervoer en deelmobiliteit. Het kabinet gaat in
het najaar van 2024 in gesprek met decentrale overheden over effectieve
maatregelen voor beter ov in landelijk gebied. De aanpak in Zeeland met
publiek vervoer is hiervoor een voorbeeld.
• Om het spoor betrouwbaar, veilig en
toekomstbestendig te houden investeren we in het spoor met veel aandacht
voor instandhouding, maar ook uitbreiding.
• Steeds meer mensen gaan ook met de trein
naar het ons omringende buitenland. Er komt een voorstel voor
grensoverschrijdend spoorvervoer, inclusief de aansluiting van vijf
treinstations op stations van de hogesnelheidslijnen net over de grens.
• Het kabinet streeft ernaar om in 2026 een
besluit te nemen over de principes van marktordening op het spoor na
2033, als de concessie voor het hoofdrailnet afloopt.
• De implementatie van ERTMS (digitale
treinbeveiliging en bediening) is de eerste noodzakelijke stap voor de
digitalisering van het unieke Nederlandse Spoorsysteem. ERTMS wordt
stapsgewijs geïntroduceerd om de bestaande, verouderde treinbeveiliging
te vervangen en de spoorsector klaar te maken voor de toekomst.
Hiermee kunnen treinen voor reizigers en
goederen straks veiliger en betrouwbaarder rijden. In 2025
wordt de aanpak herijkt.