Wegverkeer
De auto is voor veel Nederlanders het meest
gebruikte vervoersmiddel. Daarom investeren we in een betrouwbaar,
veilig, betaalbaar en toekomstbestendig hoofdwegennet, met prioriteit
voor instandhouding. Zodat we vandaag én morgen kunnen blijven
rijden.
• De maximumsnelheid op de snelweg wordt –
daar waar dat kan - verhoogd naar 130 kilometer
per uur. Het kabinet komt nog dit jaar met een
Actieagenda Auto. Met daarin onder andere de aanpak voor 130 km/uur en
het - op een veilige en verantwoorde manier - inspelen op technologische
en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische
(vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering.
• De komende decennia bestaat het wagenpark
uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen
eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende
mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaaten energiedoelen te halen en stikstofreductie te
realiseren. Door de geleidelijke toename van elektrische auto’s zullen de
overheidsinkomsten afnemen, terwijl we juist streven naar een stabiele
opbrengst van de autobelasting op de lange termijn.
Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd. En
hierbij moet de bereikbaarheid in Nederland op orde blijven. De komende
tijd gaan we op zoek naar een nieuwe toekomstbestendige balans tussen
deze ontwikkelingen en presenteren hiervoor in het eerste kwartaal van
2025 een plan voor een hervorming van de autobelastingen en het
aanpalende mobiliteitsbeleid. In dit plan zullen verschillende opties
worden uitgewerkt, waarbij rekening gehouden zal worden met de afspraken
over de hervorming van de autobelastingen en de daaraan gerelateerde
CO2-reductie zoals opgenomen in het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan (HVP). De randvoorwaarden
hierbij zijn dat we alle nieuwe aanschafsubsidies
voor personenvoertuigen per 2025 stopzetten.
Vanaf 2026 komt er in de
motorrijtuigenbelasting een nieuwe tariefkorting voor emissievrije
personenauto’s, die gedeeltelijk compenseert voor het technisch
meergewicht van het accupakket.
• We willen verkennen welke slimme maatregelen
we kunnen toepassen (bijvoorbeeld sneller afhandeling wegverstoringen)
om files en drukte te verminderen.
• We verkennen voorts welke extra maatregelen
de trend van toenemende verkeerslachtoffers kunnen keren.