Natuur
De Nederlandse natuur is waardevol en
karakteristieke landschappen en wateren vormen mede onze identiteit.
Natuur en landschap zijn verweven met onze samenleving, van parken in de
stad en vogels op het boerenland tot onze indrukwekkende Nationale
Parken. Het kabinet ziet natuur dan ook breder dan alleen onze
natuurgebieden.
We zetten in op het realiseren van de
natuurdoelen via verdere integratie van natuur in onze woon-, werk- en
leefomgeving. Daarmee verdelen we de opgave eerlijk over de
verschillende gebieden en sectoren in ons land en werken we toe naar
ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten voor het
perspectief van PAS-Melders en het op gang krijgen van de
vergunningverlening. Door samen te werken binnen het Rijk en met
medeoverheden verbinden we de natuurherstelopgave onder meer met de
energietransitie, de woningbouwbereikbaarheid-,
water- en klimaatopgaven, het versterken van
het verdienvermogen van de boer en bijvoorbeeld via multifunctioneel
ruimtegebruik de uitbreidingsopgave van Defensie. Daarbij stimuleren
we actieve betrokkenheid van de betrokken
sectoren, inclusief private financiering, bijvoorbeeld via de Agenda
Natuurinclusief.
Essentieel voor het bieden van perspectief aan
economische ontwikkelingen is het voorkomen van natuurverslechtering en
het realiseren van daarvoor noodzakelijk natuurherstel. Dat vraagt
blijvende inzet op het verminderen van negatieve invloeden op de natuur
zoals verdroging, versnippering en overmatige stikstofneerslag. Dit doen
we met zo min mogelijk regeldruk. Om een generieke korting of intrekking
van vergunningen op last van de rechter te voorkomen, zijn op korte
termijn oplossingen noodzakelijk om de verslechtering van de natuur te
stoppen.
Het kabinet wil de gebiedseigen natuur in een
goede staat brengen met robuuste natuurgebieden op land en water, ook in
Caribisch Nederland.
Het kabinet verduidelijkt de bestaande
mogelijkheden om tot aanpassing van Natura 2000-doelen te komen.
Provincies en departementen met beheerverantwoordelijkheid voor
Natura-2000 gebieden kunnen daarbinnen aanpassingen van doelen
(herijking) voorstellen. Waar dit modernisering van Europese
natuurbeschermingsregels vraagt, gaan we daarover in gesprek met de
Europese Commissie en Europese partners. Ondanks een Nederlandse
tegenstem, moet Nederland bovendien aan de slag met de uitvoering van de
Natuurherstelverordening door
een nationaal natuurherstelplan op te stellen,
in eerste instantie gericht op 2030 en zonder nationale koppen. De
opgave voor natuur kan niet los worden gezien van de opgaven in de
landbouw. Juist door landbouw en natuur te verbinden, ontstaat er meer
ruimte voor beide. Boeren zijn onmisbaar als hoeders van ons Nederlandse
cultuurlandschap. Het kabinet geeft
daartoe een stevige structurele financiële
impuls aan agrarisch natuurbeheer om zodoende boeren en andere
beheerders langjarig en marktconform te vergoeden voor hun bijdrage aan
het landschap en behoud en versterking van de biodiversiteit. Bij de
besteding van deze middelen nemen wij als Rijksoverheid de regie en
werken we samen met medeoverheden en andere
spelers. Voor het einde van het jaar stuurt
het kabinet een contourenbrief hierover aan de Kamer. In het licht van
de door de Europese Commissie gestarte inbreukprocedure ten aanzien van
weidevogels is een substantiële bijdrage aan doelbereik, met aandacht
voor predatiebeheer, van belang voor de uitwerking van de omvang en
zwaarte van de beheerpakketten. Omdat we willen sturen op de gemeten
staat van de natuur wordt de natuurmonitoring versterkt en
geïntensiveerd, mede in het kader van de Natuurherstelverordening. Zo
wordt de daadwerkelijk
gemeten staat van de natuur leidend voor
verdere ontwikkelingen in het landelijk gebied. Dit is ook van belang om
een alternatief te vinden voor de kritische depositiewaarde (KDW) in de
wet.
De natuurdoelanalyses besteden daarom, naast
stikstof, ook aandacht aan andere drukfactoren.
Er wordt ingezet op verbeterde VHR-monitoring,
voor betere, meer uniforme en gebiedsgerichte data binnen en buiten
natuurgebieden, en meer inzicht in systeemherstel en effectiviteit van
maatregelen. In het najaar van 2024 wordt de Kamer geïnformeerd over het
Verbeterprogramma VHR-Monitoring.
De Nationale Databank Flora en Fauna wordt in
2025 publiek opengesteld.
We zetten ons in om oplossingen te vinden voor
realisatie van belangrijke maatschappelijke
ontwikkelingen die stagneren vanwege de
vergunningsverleningsproblematiek. Daarom kiest het
kabinet voor een andere koers in het
stikstofbeleid.
We gaan met alle betrokken sectoren aan de
slag om sturen op emissie van stikstofoxiden en ammoniak, in plaats van
het sturen op depositie, mogelijk te maken. We werken aan een juridisch
houdbaar alternatief in plaats van sturen op de KDW waarmee de huidige
omgevingswaarden voor stikstofdepositie in de Omgevingswet kunnen worden
vervangen.
Daarnaast willen we meer eenheid brenge n in
het beleid voor toestemmingverlening en saldering, om verschillen tussen
provincies tegen te gaan en meer duidelijkheid te bieden aan
initiatiefnemers. We zullen onderzoeken hoe AERIUS Calculator kan worden
vervangen. Om economische en maatschappelijke ontwikkelingen met een
kleine stikstofbijdrage mogelijk te maken, zoals woningbouw,
energietransitie maar ook kustvisserij, wordt ook gekeken naar andere
oplossingen zoals het invoeren van een juridisch houdbare rekenkundige
ondergrens. Dit is echter een complex traject.
Het kabinet heeft de ambitie om PAS-melders zo
snel mogelijk van een oplossing te voorzien. Naast het onverkort
uitvoeren van het legalisatieprogramma, moeten PAS-melders ook kunnen
kiezen voor andere oplossingen. Het kabinet wil die andere oplossingen
samen met provincies faciliteren. Dat is mogelijk via maatwerk,
vrijwillige uitkoop en/of een schadevergoeding. Het kabinet zorgt dat
PAS-melders die dat willen, worden ondersteund en begeleid en in
het proces – bijvoorbeeld via persoonlijke begeleiding
– en zo te helpen om regie en duidelijkheid te
krijgen en tot oplossingen te komen.