Duidelijkheid in rollen en
bekostiging funderend onderwijs
• We bieden leraren, schoolleiders en
bestuurders duidelijkheid met langetermijndoelen, consistente sturing en
structurele financiering voor structurele taken. Ook dit gaat de
regeldruk voor leraren en scholen verlagen. We ondersteunen hen ook bij
professionalisering en samenwerking. Tegelijkertijd grijpen wij eerder
en steviger in als besturen hun wettelijke en maatschappelijke opdracht
niet naleven.
• Geld moet zoveel mogelijk landen in de klas,
door heldere normen te stellen voor onderwijspersoneel en overhead.
• In het funderend onderwijs gaan we de
kleinescholentoeslag omvormen naar een dunbevolktheidstoeslag, waardoor
de middelen herschikt worden ten gunste van kleine scholen in
dunbevolkte gebieden en regio’s waar de laatste school van een richting
dreigt te verdwijnen. We compenseren schoolbesturen in het
primairvoortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs (voor 18- ten behoeve
van de basisvaardigheden) voor de btw-verhoging op leermiddelen.
Hierdoor kunnen scholen en mbo-instellingen blijven investeren in het
verbeteren van lezen, schrijven en rekenen.