Duidelijkheid in rollen en bekostiging funderend onderwijs

• We bieden leraren, schoolleiders en bestuurders duidelijkheid met langetermijndoelen, consistente sturing en structurele financiering voor structurele taken. Ook dit gaat de regeldruk voor leraren en scholen verlagen. We ondersteunen hen ook bij professionalisering en samenwerking. Tegelijkertijd grijpen wij eerder en steviger in als besturen hun wettelijke en maatschappelijke opdracht niet naleven.

• Geld moet zoveel mogelijk landen in de klas, door heldere normen te stellen voor onderwijspersoneel en overhead.


• In het funderend onderwijs gaan we de kleinescholentoeslag omvormen naar een dunbevolktheidstoeslag, waardoor de middelen herschikt worden ten gunste van kleine scholen in dunbevolkte gebieden en regio’s waar de laatste school van een richting dreigt te verdwijnen. We compenseren schoolbesturen in het primairvoortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs (voor 18- ten behoeve van de basisvaardigheden) voor de btw-verhoging op leermiddelen. Hierdoor kunnen scholen en mbo-instellingen blijven investeren in het verbeteren van lezen, schrijven en rekenen.