Focus op lezen, schrijven en
rekenen
• De focus van het Herstelplan kwaliteit
onderwijs ligt op het verbeteren van lezen, schrijven en rekenen.
• We vernieuwen het curriculum. We maken het
minder overladen door (het aantal) kerndoelen te
herzien en aan te scherpen.
• We zorgen dat leerlingen op de toekomst en
de arbeidsmarkt zijn voorbereid. Daarom hebben we aandacht voor
burgerschap en digitale geletterdheid.
• We verwachten van leraren dat ze werken met
onderwijsmethodes die bewezen effectief zijn
vanuit de wetenschap en de praktijk en verder
politiek neutraal zijn. Daarnaast zetten we in op
neutrale en leeftijdsadequate doelen in zowel
het basis- als voortgezet onderwijs, bijvoorbeeld waar het gaat om
relationele en seksuele vorming. We bevorderen de kwaliteit en het
doeltreffende gebruik van toetsen.
• Zolang het niveau van lezen, schrijven en
rekenen van middelbare scholieren die gaan studeren
nog niet op orde is, heeft het
vervolgonderwijs de opgave om deze vaardigheden op niveau te
brengen. Dat voorkomt studievertraging en
uitval. Mbo-studenten worden daarom bijgespijkerd.
Hogescholen en universiteiten moeten de
Nederlandse taalvaardigheid bevorderen en verengelsing terugdringen.
Hiervoor breiden wij de zorgplicht in de Wet internationalisering in
balans uit.
• Burgerschapsonderwijs moet leerlingen
weerbaar maken en hen voorbereiden op deelname aan een pluriforme
maatschappij waarin iedereen zichzelf kan zijn. Burgerschapsonderwijs
richt zich op de kernwaarden van de democratische rechtsstaat: vrijheid,
gelijkwaardigheid en solidariteit. In het funderend onderwijs
verduidelijken we de kerndoelen voor burgerschap in 2025 in de wet. Ook
in het vervolgonderwijs geven we burgerschap meer aandacht: in het mbo
verduidelijken we de wettelijke burgerschapsopdracht en in het hbo en wo
kijken we met betrokkenen hoe burgerschap een betere plek in het
onderwijs kan krijgen.
• De inspectie ziet scherp toe op naleving van
de wettelijke burgerschapsopdracht zodat we tijdig kunnen ingrijpen als
die niet goed wordt uitgevoerd. Dit kabinet vindt artikel 23 van de
Grondwet een groot goed, waaraan niet zal worden getornd. De vrijheid
van onderwijs schept verantwoordelijkheid en moet leiden tot een vrije
en veilige leeromgeving
voor alle leerlingen, waarin goed onderwijs
wordt geborgd.
• Binnen de juridische kaders van de Grondwet
worden stappen gezet om onwenselijke en excessieve elementen als
anti-democratisch en anti-rechtsstatelijk onderwijs verder in te perken.
We werken aan het wettelijke toezicht op informeel onderwijs met veel
aandacht voor de uitvoerbaarheid. Het wetsvoorstel hierover gaat in het
tweede deel van 2024 in internetconsultatie, zodat signalen van haat en
geweld gevolgen krijgen.
• Alle kinderen moeten een goede start kunnen
maken in het onderwijs. Voor- en vroegschoolse educatie (vve) voorkomt
achterstanden en dringt ze terug.
We gaan hier gerichter op inzetten en trekken
hierin samen met de gemeenten op.