De overheid heeft een grondwettelijke opdracht om zorg te dragen voor goed onderwijs voor iedereen. Goed onderwijs is de basis voor de toekomst.
Het bepaalt of de kinderen van nu straks kunnen meedoen in de samenleving en bouwen aan het Nederland van morgen.
Goed onderwijs maakt mensen ook veerkrachtig en weerbaar, dat is cruciaal
voor bestaanszekerheid.

De Inspectie van het Onderwijs luidt echter al jaren de noodklok over de staat van ons onderwijs.
Steeds meer leerlingen en studenten beheersen het lezen, schrijven en rekenen niet goed.
2 De onderwijskwaliteit staat onder druk, ook door het tekort aan leraren en schoolleiders waardoor lessen uitvallen.
Onderwijsinspecteurs geven twintig procent van de onderzochte scholen een onvoldoende. Wij willen dat de vaardigheden van elke leerling en student op orde zijn. Wij zetten de komende jaren alles op alles om de onderwijskwaliteit te herstellen.

We hebben te maken met internationale concurrentie en tekorten op de arbeidsmarkt. Iedere sector schreeuwt om goed opgeleide vakmensen en slimme oplossingen. Tegelijkertijd laat de hardnekkige arbeidsmarktkrapte zien dat er grenzen zijn aan wat we in Nederland kunnen doen en maken: ‘niet alles kan, en zeker niet tegelijkertijd’.
3 Daar is nauwe samenwerking tussen overheid, opleiders, werkgevers, werknemers, werkzoekenden en studenten voor nodig. Extra uitdagingen zijn er voor regio’s die een forse krimp van de omvang van hun bevolking zien. Wij willen dat in deze regio’s voldoende onderwijsaanbod beschikbaar blijft, dat bovendien goed bereikbaar is.

Onderzoek, onderwijs en wetenschap spelen een belangrijke rol in een goed functionerende,
democratische en innovatieve samenleving, waaronder in vitale regio’s. Kennis en innovatie zijn de motor van onze samenleving, dragen bij aan onze brede welvaart
en concurrentiepositie en helpen om de juiste vragen te blijven stellen. Tegelijkertijd moet er bezuinigd worden. Wij moeten realistisch zijn in wat we kunnen doen, ook met minder ambtenaren, en moeten dus scherpe keuzes maken. De kwaliteit van het onderwijs verbeteren en ons land klaarstomen voor de toekomst – dat zijn onze prioriteiten voor de komende vier jaar.

2 Dat blijkt onder meer uit PISA, een internationaal vergelijkend onderzoek dat de
kennis en vaardigheden van vijftienjarige leerlingen test op het gebied van lezen,
wiskunde en natuurwetenschappen.
3 Quote Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050.