De overheid heeft een grondwettelijke
opdracht om zorg te dragen voor goed onderwijs voor iedereen. Goed
onderwijs is de basis voor de toekomst.
Het bepaalt of de kinderen van nu straks kunnen meedoen in de
samenleving en bouwen aan het Nederland van morgen.
Goed onderwijs maakt mensen ook veerkrachtig en weerbaar, dat is
cruciaal
voor bestaanszekerheid.
De Inspectie van het Onderwijs luidt echter al jaren de noodklok over de
staat van ons onderwijs.
Steeds meer leerlingen en studenten beheersen het lezen, schrijven en
rekenen niet goed.
2 De onderwijskwaliteit staat onder
druk, ook door het tekort aan leraren en schoolleiders waardoor lessen
uitvallen.
Onderwijsinspecteurs geven twintig procent van de onderzochte scholen
een onvoldoende. Wij willen dat de vaardigheden van elke leerling en
student op orde zijn. Wij zetten de komende jaren alles op alles om de
onderwijskwaliteit te herstellen.
We hebben te maken met internationale concurrentie en tekorten op de
arbeidsmarkt. Iedere sector schreeuwt om goed opgeleide vakmensen en
slimme oplossingen. Tegelijkertijd laat de hardnekkige
arbeidsmarktkrapte zien dat er grenzen zijn aan wat we in Nederland
kunnen doen en maken: ‘niet alles kan, en zeker niet tegelijkertijd’.
3 Daar is nauwe samenwerking tussen
overheid, opleiders, werkgevers, werknemers, werkzoekenden en studenten
voor nodig. Extra uitdagingen zijn er voor regio’s die een forse krimp
van de omvang van hun bevolking zien. Wij willen dat in deze regio’s
voldoende onderwijsaanbod beschikbaar blijft, dat bovendien goed
bereikbaar is.
Onderzoek, onderwijs en wetenschap spelen een belangrijke rol in een
goed functionerende,
democratische en innovatieve samenleving, waaronder in vitale regio’s.
Kennis en innovatie zijn de motor van onze samenleving, dragen bij aan
onze brede welvaart
en concurrentiepositie en helpen om de juiste vragen te blijven stellen.
Tegelijkertijd moet er bezuinigd worden. Wij moeten realistisch zijn in
wat we kunnen doen, ook met minder ambtenaren, en moeten dus scherpe
keuzes maken. De kwaliteit van het onderwijs verbeteren en ons land
klaarstomen voor de toekomst – dat zijn onze prioriteiten voor de
komende vier jaar.
2 Dat blijkt onder meer uit PISA, een
internationaal vergelijkend onderzoek dat de
kennis en vaardigheden van vijftienjarige
leerlingen test op het gebied van lezen,
wiskunde en natuurwetenschappen.
3 Quote Staatscommissie Demografische
Ontwikkelingen 2050.