Weerbaarheid tegen dreigingen
nationale veiligheid
Het kabinet constateert dat als gevolg van
zorgwekkende ontwikkelingen in binnen- en buitenland, dreigingen tegen
de nationale veiligheid zich opstapelen en elkaar versterken. Naast de
(aanslag)dreiging vanuit gewelddadig extremisme en terrorisme wordt onze
democratische rechtsorde bedreigd door de opkomst van het
anti-institutioneel extremisme en door criminelen die aanslagen willen
plegen tegen instituties van onze democratische rechtsstaat. Mede als
gevolg van de Russische agressie tegen Oekraïne en het conflict in het
Midden-Oosten, staat onze nationale en internationale veiligheid onder
druk. Deze geopolitieke spanningen leiden tot verhoogde militaire en
hybride dreigingen: staten voeren cyberaanvallen en fysieke
sabotageacties uit, plegen moordaanslagen, en stelen waardevolle kennis
en technologie. Ook zijn er diverse staten die bijvoorbeeld door onze
politieke besluitvorming of hun diasporagemeenschappen (heimelijk)
proberen te beïnvloeden. Daarnaast zijn er binnenlandse ontwikkelingen
die de nationale veiligheid bedreigen, zoals openbare orde verstoringen
na aanleiding van desinformatie, en criminele ondermijning. Ook kunnen
we geconfronteerd worden met (gestapelde) crises zoals pandemieën en
natuurrampen of grootschalige (cyber) verstoringen en uitval van vitale
processen zoals gezondheidszorg, elektriciteit,
drinkwatervoorziening of internet.
Onder deze uitzonderlijke omstandigheden
moeten onze samenleving en economie blijven functioneren.
Daarom zijn adequate voorbereidingen en
versterking van de weerbaarheid van overheid, bedrijven en burgers
nodig. Het kabinet gaat hier sterker op inzetten, waarbij de
Veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden koersbepalend
blijft.
In het najaar deelt het kabinet haar ambitie
om onze weerbaarheid tegen militaire en hybride dreigingen versneld te
verhogen, en wat er voor nodig is om dit te realiseren. De
doorontwikkeling van de huidige aanpak statelijke dreigingen en
versterking van crisisbeheersing zijn belangrijke componenten.
We zetten in op de continuïteit van de samenleving en economie, en
versterking van de krijgsmacht en de civiele ondersteuning
daaraan. Onderdelen die we hierin meenemen zijn versterkte
civiel-militaire samenwerking, de NAVO-weerbaarheidsdoelen en
EU-initiatieven. In deze maatschappijbrede aanpak spelen burgers,
bedrijven, organisaties en (mede) overheden een essentiële rol. Samen
verhogen we de weerbaarheid door o.a. meer bewustwording, (crisis)
oefeningen en de organisatie van een Veiligheidstop.
De weerbaarheid en continuïteit van de vitale
infrastructuur en processen wordt verder verhoogd, o.a. door de
implementatie van cyber en fysieke Europese wet- en regelgeving. Er
wordt gekeken naar de aanleg van strategische voorraden, versterking van
de (nood)zorg en er wordt extra ingezet op de bescherming van onderzeese
infrastructuur en de havens. Scherper zicht op huidige en toekomstige
hybride dreigingen is vereist, zoals bij sabotage, (economische)
spionage, desinformatie en ongewenste inmenging. We beschermen de
economische veiligheid, kennisveiligheid en strategische autonomie, o.a.
door waar mogelijk risicovolle strategische afhankelijkheden te
voorkomen en te verminderen.
Hierbij maakt het kabinet gebruik van zowel protect, promote als partner
maatregelen. Als onderdeel van de brede aanpak kennisveiligheid voeren
we een wettelijke screeningsplicht voor onderzoekers en masterstudenten
in om ongewenste kennis- en technologieoverdracht tegen te gaan. Ook
worden signalen over mogelijk ongewenste buitenlandse inmenging richting
burgers op een plek samengebracht.
De inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de
NCTV spelen een centrale rol bij de bescherming van de nationale
veiligheid. Omdat de onderzoeken van de I&V diensten hierbij essentieel
zijn, investeert het kabinet in de AIVD en MIVD. We versterken de I&V
diensten door de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 te
herzien en investeren hierin. Het gaat hierbij om het efficiënter kunnen
inzetten van de huidige bevoegdheden en, indien noodzakelijk, het
toevoegen van nieuwe bevoegdheden. Daarbij verkent het kabinet onder
andere of de inlichtingen-en veiligheidsdiensten extra
bevoegdheden en middelen nodig hebben ter bevordering van de economische
veiligheid. Dit alles met oog voor de grondrechten in combinatie met een
passend toetsing- en toezichtstelsel dat past bij het dynamisch
werkveld.
In het najaar van 2024 wordt
interdepartementaal een verkennend onderzoek opgestart naar de taken en
bevoegdheden van organisaties zoals de Franse Direction générale de la
Sécurité Intérieure (DGSI) om te bezien of een soortgelijke structuur
van meerwaarde is voor Nederland.
Het kabinet continueert de signalerende en
handhavende taak van de politie op het vlak van nationale veiligheid. We
investeren daarom in de aanpak van spionage door politie en OM. En we
zetten in op het vergroten van de deskundigheid bij de politie tegen
ongewenste buitenlandse inmenging en statelijke en militaire dreigingen.
Crisisbeheersing wordt verder versterkt door
implementatie van de Landelijk Agenda Crisisbeheersing. Bestaande
Landelijke Crisisplannen worden geactualiseerd in het licht van de
veranderende dreigingen en waar nodig worden nieuwe Landelijke
Crisisplannen opgesteld, waaronder het Landelijk Crisisplan Militaire
Dreigingen. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de
Veiligheidsregio’s, andere (crisis)partners en (mede-)overheden. We
blijven communicatiesysteem C2000 voor de hulpdiensten doorontwikkelen.
Daarnaast versterken we onze alertering, noodcommunicatievoorziening
richting burgers en informatiesystemen voor de nationale veiligheid,
zoals het Galileo-satellietnavigatiesysteem. Tot slot wordt ingezet op
versterking van crisisbeheersing en paraatheid op EU-niveau.
Risicocommunicatie richting de samenleving
wordt versterkt. Samen met maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven
en veiligheidsregio’s verhogen we zelfredzaamheid en bewustwording over
dreigingen, bijvoorbeeld bij langdurige uitval van stroom. In 2025 start
een landelijke informatiecampagne.